2 comments

Kehendak Takdir (Part 15)

Sham terus bergegas lari dari restoran itu. Hatinya sakit yang teramat sangat apabila melihat jemari Erin digenggam lelaki lain. Tidak disangka semua ini berlaku di depan matanya sendiri. Niatnya untuk membuat kejutan kepada Erin bertukar manjadi tragedi. Dia sendiri yang menjadi mangsa kejutan itu. Sham melangkah masuk ke keretanya. Menggeletar seluruh saraf sendinya menahan seribu rasa getir kekecewaannya.

Entah mengapa tadi hatinya tergerak untuk mencari Erin di restoran tersebut setelah turun dari tangga pejabat Erin tadi. Dia terlewat sampai di pejabat Erin. Rancangan asalnya untuk sampai di pejabat Erin sebelum pukul satu tengah hari tetapi disebabkan sedikit kesesakan jalan raya dia terlewat tiba. Mungkin ini adalah hikmah dan rahmat dari-Nya supaya dapat menyaksikan sendiri kecurangan insan yang di cintai selama ini. Sham masih tidak dapat memandu keretanya. Kakinya masih menggeletar.

"Siapa tadi Erin?" Soal Azmi setelah melihat Erin tertunduk membisu setelah disapa lelaki tadi.

"Kekasih? Bekas kekasih?" Soal Azmi lagi.

Erin terus bangun mencapai beg tangannya dan terus berlalu keluar dari restoran tersebut. Perasaan bersalahnya kepada Sham membuak-buak. Dia tidak tahu apa yang Sham fikirkan. Dia berharap agar Sham tidak nampak Azmi menggenggam tangannya tadi supaya tiada salah faham Sham kepadanya. Erin mencari kelibat Sham di sekitar kawasan itu. Dari seberang jalan itu Erin nampak Sham di dalam keretanya yang di parkir dihadapan pejabatnya itu. Erin terus pergi untuk mendapatkan Sham.

Tidak semena-mena Sham terus memecut laju keretanya dan terus meninggalkan Erin. Erin terkejut dengan tindakan Sham. Tidak disangka Sham akan pergi sebelum sempat dia menerangkan keadaan sebenar. Azmi hanya memandang perlakuan Erin dari dalam restoran itu. Dia dapat rasakan bahawa lelaki itu pasti begitu istimewa di hati Erin.

jap lg sambung lg...ada org dtg kat meja ni..kacau betul..

0 comments

Kehendak Takdir (Part 14)

dah lama aku tak sambung cerita ni...aku akan habiskan jugak kisah ni.. hari ni mood aku xberapa nak baik..so boleh la aku sambung cerita ni..emosi yg sama masa wat cite ni dulu2..

Sudah seminggu jenazah ibu Azmi dikebumikan. Seminggu itu jugalah Azmi mengelak untuk berjumpa atau bertemu mata dengan Erin. Sudah puas Erin mencuba namun Azmi tetap begitu. Seolah Erin ada melakukan satu kesalahan besar dengannya.

"Lia... Kenapa Abang Azmi macam tu? Langsung dia tak mahu bercakap dengan Kak Erin", soal Erin pada Lia, adik Azmi.

"Entahlah kak. Dengan kami adik beradik pun dia tak bercakap," jawab Lia.

Erin melepaskan satu keluhan panjang. Mungkin ada sebabnya Azmi bersikap sedemikian. Erin berasa tidak senang dengan keadaan begini. Dia tidak tahu apa yang sedang bermain difikiran Azmi.

"Lia, akak balik dulu ya... Nanti kirim salam kat semua. Assalamualaikum," Erin meminta izin untuk pulang setelah seharian berada di rumah Azmi membantu keluarga Azmi membuat kenduri tahlil arwah.

Erin terus memandu pulang ke rumah. Fikirannya masih berfikir tentang Azmi. Bermacam andaian dan telahan menerjah-nerjah benaknya itu. Semuanya berkemungkinan. Sampai sahaja di perkarangan rumah, Erin terus menuju ke biliknya dan terpandang telefon bimbitnya di atas meja soleknya itu. Erin terus mencapai dan melihat skrin telefonnya itu. Terpampang di skrin telefon itu menunjukkan ada 16 panggilan tak berjawab. Semuanya daripada buah hatinya iaitu Sham.

"Assalamualakum... Abang Sham," suara manja Erin bergemersik di hujung gagang telefon bimbit Sham.

"Erin kemana satu hari suntuk Abang Sham telefon tak dapat-dapat?" Soal Sham.

"Erin pergi tolong orang kat kenduri arwah. Takkan nak bawa telefon," jawab Erin.

"Dah tahu nak pergi sana kenapa tak beritahu Abang Sham awal-awal. Risau Abang Shan tau,"Sham mengomel lagi.

"Maaflah Abang Sham. Tadi tak sangka mak akan ajak Erin sekali," bohong Erin kepada Sham

Erin kadang-kadang kasihan juga kepada Sham. Sejak akhir-akhir ini dia jarang menghubungi Sham. Hanya Sham sahaja yang senantiasa menghubunginya. Erin risau juga dengan keadaan yang menghimpit dirinya sekarang. Keadaan Azmi satu hal. Sham pula kekasih hatinya. Semua ini membuatkan Erin dalam dilema.

Keesokan harinya Erin pergi kerja seperti biasa. Dalam kesibukannya menyiapkan kerja-kerja di pejabat, Erin terlupa akan kekusutan akalnya memikirkan perihal Azmi dan Sham. Dia begitu tekun membuat kerja. Tanpa dia sedar jam sudah menghampiri pukul satu tengahari. Ketika jam tepat menunjukkan pukul satu tiba-tiba telefon bimbit Erin berdering. Panggilan dari Azmi. Azmi mengajaknya makan tengah hari bersama-sama.

Mereka berdua menikmati makan tengah hari di restoran di betul-betul berhadapan dengan pejabat Erin. Erin lihat Azmi kurang berselera. Hanya mendiamkan diri sahaja.

"Erin... Erin tahu tak apa harapan dan impian arwah mak Mie?" Tiba-tiba satu soalan terpacul dari mulut Azmi.

Erin seakan tahu apa yang cuba dimaksudkan Azmi itu. Tentu perihal jodoh antara mereka.

"Tak tahu," jawab Erin sepatah.

"Mak Mie nak sangat tengok kita berdua bersanding bersama. Arwah mak suka sangat dengan Erin. Semasa saat akhir sebelum dia meninggal pun masih sebut-sebut nama Erin," ujar Azmi.

"Dia juga ada bertanya kenapa Erin tak datang melawatnya kat hospital... Masa tu kan Mie merajuk dengan Erin," sambung Azmi lagi. Ada getaran sedikit di hujung suaranya itu.

"Mie harap Erin takkan hampakan Mie dan impian arwah mak Mie...," pinta Azmi lagi.

Spontan Azmi meraih tangan Erin dan menggenggamnya. Terkejut Erin dengan perlakuan Azmi itu. Erin tidak tahu apa yang perlu dicakapkan. Dia hanya berdiam diri sahaja.

"Erin," ada satu suara perlahan memanggil namanya.

"Abang Sham...," terkejut Erin dan terus menarik tangannya dari genggaman Azmi.

Baru Erin teringat sesuatu. Hari ini 1hb Oktober iaitu harijadi Sham.

Bersambung...