Cerpen : Kerana Sebuah Diari

"Apa yang awak buat ni?! Awak ingat awak handsome awak boleh pikat semua orang! Maaflah... Saya sedikit pun tak berminat dengan awak!" tengking Erina kepada Danial.

Bukan main malu Danial apabila diperlakukan begitu di khalayak ramai. Tercabar ego kelakiannya. Rasanya seperti mahu melempang sahaja Erina disaat itu juga. Namun dia tetap bersabar. Dia hanya membatukan dirinya sambil meneguk baki jus oren di gelasnya. Banyak mata memandangnya. Amir, Shah dan Izwan tergelak kecil melihat rakan mereka, Danial diperlakukan begitu.

Danial hanya memerhatikan gerak langkah Erina yang berlalu meninggalkannya. Tidak pernah seumur hidupnya dimalukan sedemikian rupa. Di saat ini memang ramai pelajar-pelajar berada di cafe ini. Danial tidak faham kenapa Erina boleh bertindak begitu. Tidak disangkanya gadis manis selembut itu boleh menengkingnya.

"Sudah-sudahlah tu Danial, jom kita blah," ajak Izwan sambil bangun dari kerusinya lalu diikuti Shah dan Amir.

"Entahlah Danial ni. Ramai lagilah perempuan cantik kat kampus kita ni," sambung Shah pula.

"Bukan masalah tu lah. Cuma aku tak berapa nak faham... Kenapa Erina sampai begitu sekali tengking aku? Besar sangat ke salah aku ni?" soal Danial.

"Kau pun satu Danial, yang kau pergi letak diari dalam beg dia tu kenapa?" soal Izwan pula.

"Aku nak berkenalan dengan dia je. Aku bagilah hadiah diari tu kat dia. Sempena tahun baru ni," jawab Danial.

"Dalam diari tu ada aku tulis sikit-sikit. Bukan tulis apa pun, cuma aku cakap aku nak kenal dia dengan lebih rapat lagi. Tu je," sambung Danial lagi.

"Dia marah sebab kau dah buka beg dia kot. Kau dah dikira menceroboh Danial," ujar Amir pula.

Betul juga cakap Amir itu, fikir Danial. Dia tidak sanggup memberitahu kepada rakan-rakannya tentang apa yang dilihat dalam beg Erina itu. Biarlah menjadi rahsianya sahaja. Danial ingin berjumpa dengan Erina untuk memohon maaf. Itupun kalau Erina sudi untuk bertemu dengannya.

~

Pagi itu Danial menunggu Erina di koridor berdekatan dengan kelas Erina. Dia tidak kisah jika Erina mahu menengkingnya lagi. Danial sudah bersedia tentang kemungkinan itu. Tujuannya hanya satu, ingin meminta maaf dari Erina. Dari jauh dia sudah nampak kelibat Erina sedang melangkah menuju ke arahnya. Jantung Danial berdebar kencang. Tidak pernah dia segementar begini apabila berhadapan dengan perempuan.

"Erina, tunggu sekejap," ujar Danial setelah Erina betul-betul di hadapannya.

"Awak nak apa lagi?" soal Erina.

"Saya nak minta maaf..." jawab Danial.

"Betapa mudahnya hidup awak Danial. Buat salah...minta maaf. Buat salah lagi, minta maaf lagi. Awak tak pernah cuba fikir ke tentang perasaan orang lain?" ujar Erina lagi.

"Saya betul-betul minta maaf. Terpulang pada awak hendak maafkan atau tidak. Itu hak awak," ujar Danial.

"Saya pergi dulu," sambung Danial lagi lalu melangkah meninggalkan Erina yang masih tercegat di situ.

Erina tidak sangka Danial boleh menjadi selembut itu. Datang kepadanya dan meminta maaf. Berlainan sekali apa yang didengarnya tentang Danial dari kawan-kawan sekampusnya. Ah! Lupakanlah, baik bersebab. Tipikal lelaki, gumam Erina dalam hati.

"Aduh, macam mana aku boleh lupa nak pulangkan diari Danial ni, takkan aku kena pergi jumpa dia," gerutu Erina dan terus melangkan menuju ke kelasnya.

Danial masih termenung memikirkan Erina sehinggakan dia tidak dapat menumpukan perhatiannya dalam kuliah yang diberikan pensyarahnya. Danial asyik memikirkan tentang apa yang dilihat di dalam beg Erina. Bermacam-macam andaian bermain di kotak fikirannya. Danial seolah tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.

~

"Danial..." satu suara menegur Danial yang sedang minum di cafe universiti itu.

Danial terus memalingkan kepalanya mencari empunya suara itu. Dilihatnya Erina tercegat di sebelah kerusinya.

"Ada apa Erina? Duduklah..." pelawa Danial.

"Saya cuma nak pulangkan balik diari yang awak bagi ni," ujar Erina sambil meletakkan diari di atas meja di hadapan Danial.

"Awak ambillah Erina, saya ikhlas bagi awak," ujar Danial.

"Sekali lagi saya minta maaf," sambung Danial lagi.

"Baiklah... Saya maafkan," jawab Erina.

Hatinya memberontak untuk bertanya pada Erina perihal kandungan begnya itu. Tetapi mulutnya seakan terkunci. Danial rasa dia perlu tahu supaya dia tidak lagi bermain dengan bermacam andaian yang memungkinkannya membuat satu andaian yang silap mengenai Erina.

"Saya minta diri dulu," ujar Erina.

"Nanti dulu Erina... Saya ada perkara nak tanya," ujar Danial pula.

"Ada apa lagi?" soal Erina.

"Duduklah dulu... Pertanyaan saya ni mungkin terlalu peribadi dan mungkin Erina tak selesa, saya minta maaf... Tapi perkara ni saya perlu tahu," jawab Danial panjang lebar.

"Baiklah... Apa dia?"

"Awak sendiri tahu kan yang saya masukkan diari ni dalam beg awak, masa saya buka beg awak saya ternampak sesuatu. Terkejut saya. Tapi saya tetap masukkan juga diari tu supaya saya nak awak tahu yang saya telah buka beg awak," terang Danial.

"Jadi, apa masalahnya? Apa yang awak nampak Danial?" soal Erina.

"Erm... Saya ternampak kotak kondom dalam beg awak..." jawab Danial.

Pipi Erina mula memerah. Tidak sangka itu yang Danial nampak. Malunya dia disaat itu. Tentu Danial fikir yang bukan-bukan mengenainya.

"Jadi, apa masalahnya pada awak?" Erina bertanya lagi.

"Mungkin awak dah canangkan kepada semua dan menyatakan yang saya ni perempuan murahan, pelacur ke... Dan mungkin juga awak terfikir hendak melanggan saya, tak begitu Danial?" sambung Erina lagi.

"Saya bukan macam itu. Saya ni jahat sangat ke nak menuduh orang sembarangan? Awak fikir saya ni tak ada perasaan? Kalau pun saya ni jahat... Takkan sesekali saya aibkan orang," jawab Danial dengan nada yang agak tinggi dan terus berlalu meninggalkan Erina berseorangan.

Terkedu Erina seketika. Tidak diduganya yang Danial akan marah sampai begitu sekali. Secara tidak sengaja Erina telah membuatkan Danial berkecil hati dengannya. Erina terus melangkah meninggalkan cafe itu dengan diselubungi perasaan bersalahnya pada Danial.

~

Hari ini Erina nekad untuk bertemu Danial untuk meminta maaf dan menerangkan tentang perihal kondom itu. Dia tidak mahu lagi menanggung beban perasaan bersalahnya itu. Dia juga tidak mahu Danial fikir yang bukan-bukan mengenainya. Erina cuba mencari Danial di cafe kampusnya itu. Tetapi kelibat Danial tiada di situ.

"Amir... Awak ada nampak Danial tak?" soal Erina kepada Amir rakan sekelas Danial itu.

"Tadi dia ada kat bangku bawah pokok sebelah makmal komputer, saya ajak ke sini dia tak nak tadi. Cuba lah cari dia kat sana," terang Amir.

Selepas berterima kasih kepada Amir, Erina terus melangkah menuju ke tempat yang diberitahu Amir itu. Nasib Erina agak baik kerana Danial masih ada di situ. Erina terus melangkah menghampiri Danial yang asyik termenung.

"Assalamualaikum... Boleh saya duduk?" sapa Erina.

"Wa'alaikumussalam... Duduklah, inikan hak awam... Siapa-siapa pun boleh duduk," jawab Danial selamba.

"Saya tahu awak marahkan saya Danial. Sebab tu saya datang jumpa awak... Saya nak minta maaf," ujar Erina.

"Saya dah lupakan perkara tu," jawab Danial.

"Dan... Awak tak perlulah nak jelaskan apa-apa kepada saya, saya dah tak berminat," sambung Danial lagi.

"Masih ada juga lelaki yang kuat merajuk sekarang ni ya..." ujar Erina sambil menjeling Danial.

Tergelak kecil Danial mendengar kata-kata Erina sebantar tadi. Tersenyum Danial dibuatnya. Tidak disangka Erina masih cuba untuk berbaik dengannya walaupun Danial memberi respon yang agak hambar pada mula tadi.

"Pandai awak ye Erina," ujar Danial sambil tersenyum memandang Erina.

"Kalau tak pandai saya tak akan dapat masuk universiti," jawab Erina lagi.

"Ada-ada je awak ni,"

"Awak maafkan saya tak Encik Danial Hadif?"

"Maaf Cik Erina masih dalam pertimbangan,"

"Kalau macam tu Encik Danial timbang-timbangkanlah maaf saya tu, saya pergi dululah ya,"

"Nanti dulu Cik Erina, soalan saya hari tu Cik Erina belum jawab lagi,"

Telah terlihat kemesraan antara mereka. Danial senang akan keadaan ini. Tidak disangkanya sependiam-pendiam Erina ini pandai juga dia melawak. Benarlah bak kata orang, tak kenal maka tak cinta.

"Macam ni Danial, saya salah seorang sukarelawan Majlis Aids Malaysia di kawasan sini. Kondom-kondom yang awak nampak tu untuk saya bekalkan kepada pasangan suami isteri yang menghidap HIV yang berdaftar dengan pertubuhan ni... Semua tu dibekalkan secara percuma," terang Erina panjang lebar.

"Bukan untuk kegunaan saya tau," sambung Erina sambil tersenyum.

"Erm... Begitu al-kisahnya Cik Erina," ujar Danial.

"Saya pun nak jadi sukarelawan juga boleh ke?" soal Danial lagi.

"Boleh... Memang dialu-alukan, petang ni saya pergi ke pejabat pertubuhan tu, kalau awak nak ikut bolehlah. Kita pergi sama-sama," jawab Erina.

Petang itu Danial dan Erina sama-sama pergi ke pejabat Majlis Aids Malaysia yang terletak tidak jauh dari kampus mereka. Danial turut mendaftarkan dirinya sebagai sukarelawan. Sejak dari itu mereka sering bersama-sama pergi ke pejabat pertubuhan itu. Hubungan mereka menjadi bertambah akrab. Lama kelamaan Danial dapat rasakan bahawa dia benar-benar telah jatuh cinta pada Erina. Danial hanya pendamkan sahaja perasaannya itu. Dia tidak mahu tergopoh-gopoh menyuarakan hasrat hatinya itu.

~

Hari ini hari Ahad, Danial bangun awal kerana ingin menghantar adiknya ke stesen bas. Adiknya akan bertolak ke Johor Baharu untuk menziarahi kakak mereka di sana bersempena cuti pertengahan semester persekolahannya.

Sementara menunggu bas bertolak, Danial dan adiknya pergi bersarapan di salah sebuah restoran di stesen bas itu. Semasa menjamah sarapan pagi itu, Danial ternampak Erina bersama dengan seorang lelaki di stesen bas itu. Kelihatan mereka berdua amat mesra. Ini membuatkan Danial tidak senang duduk. Perasaan cemburunya membuak-buak. Danial tidak sanggup lagi untuk melihat Erina dan lelaki itu. Patah seleranya untuk terus bersarapan di situ.

Selepas menghantar adiknya, Danial terus pulang ke rumahnya. Sepanjang hari itu Danial hanya berkurung di biliknya. Entah kenapa hatinya amat cemburu melihat kemesraan Erina dan lelaki itu. Danial merasakan bahawa Erina tidak jujur dengannya. Kalau dari awal Erina memberitahunya bahawa sudah berpunya, tentu Danial tidak akan menyimpan perasaan pada Erina. Tentu hatinya tidak sakit melihat kemesraan mereka tadi.

Sudah seminggu Danial tidak mengikuti kuliah di kampusnya. Dia hanya berkurung di biliknya sahaja. Alasan diberikan kepada ibunya bahawa universitinya sedang bercuti.Telefon bimbitnya juga ditutup. Danial mahu mengubat kekecewaanya. Fikirnya selama ini dia hanya bermain dengan perasaan sendiri.

"Danial! Danial! Turun bawah kejap, ada orang nak jumpa," laung ibunya dari tingkat bawah rumahnya.

Danial melangkah malas menuruni anak tangga menuju ruang tamu rumahnya. Dari jauh dia nampak kelibat perempuan bertudung duduk di sofa membelakanginya. Danial terus menghampiri perempuan itu. Tersentak Danial apabila mendapati perempuan itu adalah Erina.

"Awak buat apa kat sini Erina?" soal Danial.

"Takkan tak boleh saya menziarahi seorang kawan. Kenapa awak tak datang kuliah? Dah seminggu tau," jawab Erina.

"Puas saya mencari awak. Risau saya.Telefon pun awak tutup. Kawan-kawan awak pun tak tahu awak kemana, nasib baik Izwan bagi alamat rumah awak kat saya," ujar Erina lagi.

"Kenapa awak perlu risau Erina?" soal Danial pula.

"Ye lah, siapa yang tak risau, mana tahu awak sakit ke, ada masalah ke," terang Erina lagi.

"Tak perlulah awak nak risaukan saya Erina. Siapalah saya ni pada awak..." ujar Danial perlahan.

Erina dapat rasakan yang berlainan sekali butir-butir bicara Danial kali ini. Seakan ada sesuatu yang disembunyikan darinya.

"Danial kenapa ni? Saya ada buat salah ke?" soal Erina.

"Awak tak buat salah apa-apa pun... Saya yang menyeksa diri sendiri...." jawab Danial.

"Apa awak cakap ni Danial? Saya tak fahamlah," soal Erina lagi.

"Tak faham tak apalah... Baik awak balik sekarang, nanti pakwe awak marah," jawab Danial endah tak endah.

"Pakwe? Kenapa dengan awak ni Danial?" soal Erina yang masih tidak faham maksud Danial.

"Saya ni yang bodoh. Jatuh cinta dengan perempuan yang sudah berpunya. Inilah akibatnya" jawab Danial.

"Maksud awak...Dengan saya?

"Yelah, siapa lagi... "

"Saya sudah berpunya?"

"Siapa lelaki dengan awak pada Ahad minggu lepas dekat stesen bas?" soal Danial lagi.

"Awak cemburu rupanya... Dia itu abang sayalah Danial. Dia baru sampai dari Perlis," jawab Erina tersenyum. Baru dia faham tentang persoalan-persoalan Danial itu.

"Awak sedar tak Danial... Tadi awak cakap awak jatuh cinta kat saya, betul ke?" soal Erina sambil tersenyum.

"Err... Err.. Saya ada cakap ke tadi?" soal Danial tersekat-sekat. Malunya! Gerutu Danial dalam hatinya.

"Mungkin saya tersilap dengar Danial. Baiklah saya minta diri dulu. Assalamualaikum," Erina cuba menguji Danial.

"Nanti dulu Erina. Memang saya jatuh cinta dengan awak... Dah lama dah, cuma saya pendamkan saja," ujar Danial.

"Boleh ke awak terima cinta saya?" soal Danial.

"Kalau saya tak cintakan awak, mustahil saya akan ke sini, ke rumah awak ni," jawab Erina perlahan.

"Oh... Maksudnya awak datang ni meminang sayalah kan?" ujar Danial sambil tergelak.

"Kenapa tak bawa kedua-dua orang tua awak sekali!" sambung Danial lagi.

Erina terus bangun dan mencubit lengan Danial. Terkial-kial Danial cuba mengelak dari terkena cubitan Erina. Danial bahagia dengan semua ini. Hanya kerana sebuah diari, perhubungannya dengan Erina telah terjalin sehingga membenihkan rasa cinta di hati mereka.

::TamaT::

14 comments:

Anonymous said...

best... ending nya kalau panjangkan skit lgm, lg best. Jd cerPAN lak.. hihi.

Anonymous said...

best... ending nya kalau panjangkan skit lgm, lg best. Jd cerPAN lak.. hihi.

Unknown said...

hamboi zam.. makin galak menulis nampak.. hehhe.. keep it up... awak ada bakat naper x di kembang kan aja?

zam said...

belum layak lagi untuk di kembangkan..hehe..byk yg kena belajar..

Anonymous said...

zam..good cerpen..tp kan..ending tu tergantung le..bg le pjg sket..hehe..tgh syok2 bace..tetiba dah abih..mesti pembaca kecewa..

zam said...

memang niat aku nak kecewakan org..hehe..
ko bgla idea camne endingnya..nanti aku tuka

e-man in the house... said...

a'a la.. ending dia cam tergantung.. kalau panjang sikit lagi.. ok kot.. =D

Anonymous said...

rasanya cam ok je ending camtu...happy ending

Anonymous said...

dah tu ek ending dia zam?? ok le sket dari td..aku suke..xde le nmpk tergantung je..hehe..anto kt majalah le..nnti dpt saguhati..
hehe..

zam said...

dah ubah pun nani kata tergantung lagi ke..
nanti le fikir camne nak panjangkan ending dia..hehe

tu je zimah ending yg aku tambah..skit je..aku suka ending yg cenggitu..hihi

e-man in the house... said...

ok dh tu a.zam.. penat memikir dh tu.. nani reti komen jer.. hehehe.. jgn mare... =D

zam said...

tak ada lah marah nani...a.zam suka orang komen..leh tahu mana kurangnya...

WiShA said...

behnyeeee...hepi ending..nk bc lagi nk lagi..nk lagi..smbungla episod 2 lak ker pastu 3 ker hehehe

zam said...

cite ni xde sambungan wisha..hehe
nanti nak wat cerpen watak nama wisha la..hehe