Cerpen : Penantian Hampa

Hadif termenung bersendirian di dalam bilik pejabat itu. Fikirannya melayang memikirkan seseorang. Seseorang yang amat dirinduinya. Seingat-ingatnya sudah hampir 5 tahun dia tidak bertemu atau mendengar khabar berita dari orang itu. Entah kenapa dirinya masih setia menunggu.

"Hadif... Walau kita berjauhan, Min harap Hadif tak akan sesekali lupakan Min. Min pun tak akan lupakan Hadif," ujar Yasmin ketika sedang menunggu penerbangannya ke Russia.

"Hadif janji Min... Hadif akan tunggu kepulangan Min. Walau selama mana pun," kata Hadif sambil menggenggam tangan Yasmin.

Janji itulah yang membuatkan Hadif masih setia menanti kepulangan Yasmin ke sisinya. Dia tidak tahu sampai bila dia harus menunggu. Kedua-dua orang tuanya sendiri sering membebel. Lebih-lebih lagi ibunya, asyik menyuruhnya mendirikan rumahtangga. Maklumlah hanya dirinya sahaja anak mereka. Lagipun umurnya pun sudah makin meningkat.

Sekarang hatinya masih belum terbuka untuk menerima kehadiran perempuan lain selain Yasmin. Itulah cinta pertamanya. Perkenalan yang bermula dari zaman persekolahan sehingga membibitkan rasa cinta antara mereka.

Hadif sendiri buntu memikirkan di mana Yasmin berada sekarang. Sudah banyak kali juga Hadif pergi mencari Yasmin di Russia itu. Sampaikan pihak universiti dan Kedutaan Malaysia sudah kenal akan dirinya. Lamunan Hadif dikejutkan dengan satu panggilan telefon. Hadif terus menjawabnya.

"Hadif, ini mak cik ni... Tadi ada pihak kedutaan Malaysia di Russia hubungi mak cik. Pihak kedutaan dah tahu kat mana Yasmin berada sekarang," ujar mak cik Salwana ibu kepada Yasmin sambil teresak-esak.

"Ye ke mak cik? Alhamdulillah... Dia kat mana sekarang?" soal Hadif pula. Riang hati Hadif menerima berita ini.

"Ini yang mak cik sedih ni... Pihak kedutaan cakap Yasmin ada di sebuah penjara kat sana. Dia dikenakan hukuman gantung sampai mati kerana mengedar dadah," ujar mak cik Salwana perlahan.

Terpaku Hadif mendengarnya. Tidak mungkin Yasmin melakukan perkara itu. Tentu ada sesuatu disebalik perkara ini. Hadif bercadang untuk ke Russia bertemu dengan Yasmin. Dia akan mendapatkan maklumat dari pihak Kedutaan Malaysia di sana. Dia tahu Yasmin tidak bersalah dan dia akan cuba sedaya upaya untuk membantu Yasmin.

Sudah dua hari Hadif dan ibu bapa Yasmin di kota besar Moscow di Russia itu. Dua hari ini jugalah dia menghabiskan masa di pejabat Kedutaan Malaysia di sana untuk berurusan dengan pihak penjara di sana. Mereka dijadualkan akan bertemu Yasmin pada keesokan harinya. Segala surat-surat kebenaran telah diperolehi.

Hadif tidak sabar menunggu hari esok. Sepanjang malam dia termenung di bilik hotelnya. Bermacam-macam andaian bermain di fikirannya. Entah bagaimana keadaan Yasmin. Sedih Hadif memikirkannya.

Hadif dan kedua-dua ibubapa Yasmin berdebar-debar menanti kemunculan Yasmin di bilik lawatan di penjara itu. Setelah hampir 15 minit menanti, akhirnya Yasmin muncul dengan tangan bergari sambil diiringi dua orang pegawai penjara.

Berlainan sekali wajah Yasmin itu. Tiada sedikit pun keceriaan terpamer di wajah itu.
Mereka hanya mampu melihat dan berbual-bual di balik cermin tebal yang memisahkan mereka. Pilu Hadif melihat keadaan Yasmin dan ibubapanya. Perbualan mereka hanya di penuhi esak tangis sahaja.

"Hadif... Mak cik dan pak cik keluar dulu... Hadif berbuallah ye..." ujar ibu Yasmin sambil melangkah longlai keluar dari bilik itu dengan esakan yang masih bersisa.

Hadif mencapai gagang telefon yang disediakan di bilik itu dan hanya merenung wajah muram milik orang yang amat dicintainya itu. Wajah yang menyimpan pelbagai penderitaan.

"Hadif... Maafkan Min..." perkataan pertama keluar dari mulut Yasmin dan Yasmin terus menangis tersesak-esak.

"Tidak sangka Hadif masih setia tunggu Min..." ujar Yasmin lagi.

Yasmin menangis teresak-esak memandang Hadif. Tidak disangkanya lelaki di depannya ini masih setia menantinya dan masih sudi datang berjumpa dengannya walaupun tahu keadaannya yang sebegini.

Hadif pula hanya diam dengan airmatanya menitis keluar perlahan-lahan. Sebak dadanya sehingga tidak mampu untuknya berkata-kata. Rindunya pada Yasmin terubat juga walau begini keadaan Yasmin sekarang ini.

"Min, masih adakah peluang untuk Min keluar dari sini?" soal Hadif.

"Entahlah Dif..." Yasmin menjawab ringkas.

"Bagaimana perkara ni boleh berlaku?" soal Hadif lagi.

Yasmin menceritakan segala-galanya kepada Hadif dari mula sehingga dia ditangkap dan dikenakan hukuman. Rupa-rupanya Yasmin terperangkap dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa yang berselindung di balik syarikat yang kononnya menjual dan membekalkan peralatan pejabat. Yasmin tertarik bekerja sambilan di situ kerana di tawarkan upah yang agak lumayan.

"Min... Hadif akan cuba tolong Min. Hadif akan cari peguam yang terbaik disini untuk bebaskan Min dari sini," ujar Hadif.

"Susah Dif... Mana kita nak cari bukti. Min ditangkap dengan dadah tu ada bersama Min. Macam mana nak buktikan yang Min tak bersalah? Min dah lalui dua proses rayuan... Semuanya gagal Dif," ujar Yasmin dengan suara yang lemah.

"Semua sudah berakhir Dif... Bila-bila masa saja Min akan digantung," ujar Yasmin lagi dengan airmata masih segar mengalir dipipinya.

Hadif berusaha mencari peguam yang terbaik di Russia untuk membuka semula kes Yasmin dan membebaskan Yasmin. Kebanyakan peguam yang dijumpainya tidak sanggup menerima kes itu. Semua menyatakan bahawa tiada ruang lagi untuk membebaskan Yasmin.

Sudah hampir sebulan Hadif di kota Moscow ini. Hampir kesemua pejabat peguam di kota itu telah dihubunginya. Segala usahanya berakhir setelah hari pihak penjara menghubunginya memaklumkan bahawa Yasmin akan digantung pada keesokkan harinya.

Hancur luluh hati Hadif menerima berita itu. Lemah segala sendi-sendinya. Penantiaannya selama ini berakhir begini.

::Tamat::

7 comments:

fiza said...

huhu...kali ni lain skit..
cite ni mmg byk brlaku skrg..
gud idea..

wana said...

guna nama kami ..hihi
len kali wat la cite ending dia hepi skit..
anak aku kene gantung lak :((
uuwwaa

aliya said...

isu semasa..pandai olah

dila said...

it is the best cerpen ...i likke it.. :)

safira said...

tak best langsung cerpen ni ..buek..

Anonymous said...

pnjam ye cerpen ni untuk folio kmpulan saya . tp sy akan masukkn lman web blog kamu . boleh tak ?

zam said...

boleh...silakan