Kehendak Takdir (Part 13)

Sudah seminggu Erin berada di kampung halamannya. Dalam minggu itu dia begitu sibuk dengan kerjanya. Dia sering pulang lewat ke rumahnya. Semua ini demi memastikan cawangan baru syarikat tempat kerjanya beroperasi dengan lancar.

Sejak Erin berada di kampungnya, kerap jugalah Azmi menghubunginya. Boleh dikatakan hampir setiap masa. Pernah juga Azmi mengajaknya makan tengah hari bersama-sama. Tetapi Erin sering menolaknya dengan alasan sibuk. Erin cuba menolak untuk tidak mendekatkan dirinya dengan Azmi.

Jam sudah hampir pukul satu tengah hari. Mungkin Azmi sudah ada menunggu di bawah lobi pejabatnya itu. Kali ini Erin tidak dapat menolak ajakan Azmi untuk makan tengah hari bersama-sama. Sudah tiada alasan lagi untuk diberikan kepada Azmi. Erin sendiri tidak sampai hati untuk menghampakan sahabatnya itu.

Mereka menjamu selera di salah sebuah restoran tidak jauh dari pejabat Erin. Begitu bersemangat Azmi menceritakan perihal projek tanaman cendawannya kepada Erin. Erin hanya sekadar mendengar sahaja sambil menikmati hidangan tengahari itu.

“Erin macam takde mood je ni,” Azmi bersuara setelah dilihatnya Erin hanya sekadar mendengar sahaja apa yang diceritakannya.

“Tak adalah Mie, Erin Ok,” jawab Erin.

“Selalu Erin tak macam ni. Biasanya Erin yang lebih banyak cakap dari Mie,” ujar Azmi.

“Erin tak suka keluar dengan Mie ke?” soal Azmi lagi.

“Bukan macam tu lah Mie. Mungkin Erin penat sebab banyak kerja kat pejabat tadi,” jawab Erin lagi.

“Erin tahu tak, projek cendawan Mie tu Mie buat semata-mata kerana Erin tau,” ujar Azmi.

“Kenapa macam tu? Erin ingat Mie buat kerana nak ubah nasib keluarga Mie,” soal Erin walaupun sebenarnya dia sudah maklum akan perkara ini.

“Sebab Mie sayangkan Erin, Mie nak memperisterikan Erin,” jawab Azmi sambil merenung mata Erin

“Kalau sekarang ni Erin cakap yang Erin tak akan berkahwin dengan Mie macam mana?” soal Erin ingin menduga Azmi.

“Mie akan lari dari sini”

“Projek Mie macam mana?

“Mie tak peduli”

“Keluarga Mie? Mak Mie yang sakit tu?”

Azmi terdiam seketika sambil melepaskan keluhan panjang. Dipandangnya wajah Erin. Terbayang seketika wajah ibunya yang terlantar di rumahnya.

“Mie tak boleh macam ni.. Mie kena lebih bertanggungjawab dengan hidup Mie, hidup keluarga Mie. Itu yang lebih penting,” ujar Erin.

“Erin tahu tak… Setiap hari Mie ingatkan Erin. Kerana Erinlah Mie boleh berjaya sampai sekarang. Mie anggap Erin sebagai pembakar semangat Mie” ujar Azmi.

“Mie tak tahu macam mana Mie nak hadapi kenyataan yang Erin tak akan terima Mie sampai bila-bila. Belum terfikir di benak Mie ni lagi” sambung Azmi.

“Cinta tak boleh dipaksa Mie”

“Kita boleh mencuba”

“Erin tak akan mencuba”

“Kenapa?”

“Biarlah cinta tu datang sendiri”

Azmi mengeluh lagi. Dia tidak tahu lagi bagaimana caranya untuk meyakinkan Erin yang dia begitu mengharapkan cinta si gadis itu.

Selepas pertemuan mereka tempoh hari. Azmi sudah tidak lagi menghubungi Erin, samada di pejabat atau pun menerusi telefon bimbit Erin. Sudah hampir dua minggu Azmi tidak menghubunginya. Tercalit sedikit kerisauan di hati Erin. Dia cuba menghubungi telefon bimbit Azmi. Tidak berjawab. Ini menambah lagi kerisauan Erin.

Petang itu Erin singgah di tapak projek tanaman cendawan Azmi. Ada beberapa pekerja Azmi masing-masing sibuk dengan kerjanya. Erin cuba mencari kelibat Azmi.

“Cik nak cari siapa?” Tiba-tiba ada suara menyapanya.

“Azmi ada?” Soal Erin kepada pekerja Azmi itu.

“Dia dah seminggu tak datang kerja. Saya pun tak tahu sebabnya,” jawab pekerja itu.

“Habis tu siapa yang uruskan kat sini?” soal Erin lagi.

“Adik dia ada datang. Tapi sekarang dia dah balik. Cubalah Cik pergi ke rumah dia,” terang pekerja itu lagi.

Erin terus memandu keretanya menghala ke rumah Azmi. Sekejap saja dia sudah berada di halaman rumah Azmi. Ada sebuah motorsikal di bawah pokok yang rendang itu. Mungkin kepunyaan adik Azmi. Fikir Erin.

Erin memberi salam. Setelah tiga kali barulah salamnya berjawab. Adik perempuan Azmi muncul di muka pintu dengan lengkap bertudung dan ada bekas makanan ditangannya.

“Lia nak kemana ni bawa bekas makanan tu?” soal Erin kepada adik Azmi.

“Mak sakit teruk Kak Erin. Ada kat hospital. Abang Azmi yang jaga,” jawab Alia.

“Dah lama ke Lia?”

“Dah seminggu dah Kak Erin,” jawab Alia.

“Kita pergi sama-samalah Lia,”

“Tak menyusahkan Kak Erin ke?

“Apalah yang susahnya… Cepat naik kereta Kak Erin,” ujar Erin terus masuk ke keretanya.

Tak sampai 15 minit kerata dipandu Erin sudah sampai ke Hospital Kangar. Mereka berdua berjalan pantas menuju ke wad ibu Azmi. Sedang mereka berjalan tiba-tiba Alia mendapat satu panggilan telefon. Serta merta muka Alia adik Azmi itu berubah. Air matanya deras melungsuri pipinya yang mulus itu.

“Mak dah takde Kak Erin. Abang Azmi baru telefon,” kata Alia dengan esakan yang semakin kuat.

Innalillah… Sabar Lia…” Erin memeluk menenangkan Alia. Airmata Erin perlahan-lahan menitis.

Bersambung

7 comments:

FiZa said...

zam ade typing error..

rending = rendang

ala, dh mula ade sedey lak cite ni..

zam said...

rending tu gabungan rendang daging..

FiZa said...

wakakakakakka...siot arr ko..
adehh..ade je jawpan..

Anonymous said...

erm..lama baru ada sambungan.. sambunglah cepat2..xsbr nak tunggu

hanani said...

akhirnya.. a.zam wat gak sambungan.. lama menunggu... hmmmm...

ZaM said...

masa dan keadaan tak mengizinkanlah nani...kalau x bz & fikiran lapang je leh la sambung lagi..hehe..

hanani said...

tak per.. tak per... sampingan jer nie... menjelajah alam maya... =D