Hadif Nyaris Hilang

Hari ini aku hendak bercerita tentang anak aku yang nyaris-nyaris hilang pada hari Ahad lepas di pasar pagi di perkarangan Stadium Shah Alam. Kejadian yang betul-betul hampir meragut tangkai jantungku. Peristiwa yang betul-betul mencemaskan.

Pada masa kejadian, isteri aku sedang memilih tudung. Aku memang sibuk melayan anak aku. Tetapi entah macam mana aku berpaling sekejap memerhatikan isteri aku yang asyik mencuba tudung. Bila aku pusing balik aku tengok anak aku dah hilang!. Gempar seketika di situ.

Aku, isteriku dan beberapa peniaga di situ terus mencari Hadif. Aku berlari-lari mencari. Kebetulan aku terdengar satu suara kanak-kanak berteriak menangis menuju ke tempat letak kereta. Aku terus berlari ke arah itu. Rupa-rupanya orang lain. Aku terus mencari. Bemacam-macam andaian menerjah-nerjah benakku.

Setelah hampir 5 minit aku kembali ke gerai tadi. Pak cik peniaga yang sama-sama mencari terus bertanya aku. Aku cakap masih tak jumpa. Isteri aku masih mencari dan aku tidak nampak kelibat dia sekitar kawasan situ.

Tiba-tiba aku ternampak Hadif di atas dukungan seorang lelaki. Perasaan aku betul-betul lega dan hampir hendak menangis kegembiraan. Hadif masih seperti biasa dengan muka cerianya seoalah-olah tiada apa yang berlaku.

Aku terus ambil Hadif dan berterima kasih kepada lelaki itu. Berkali-kali aku ucap terima kasih. Dari jauh aku nampak isteri aku berlari-lari mendapatkan kami. Dia terus 'merampas' Hadif dari aku dan menangis-nangis sambil mencium Hadif.

Aku tidak pula bertanya kepada lelaki yang menemui Hadif itu di mana dan bagaimana dia boleh menemui Hadif. Aku bersyukur kerana orang di pasar itu semuanya prihatin.

Ramai orang di sekeliling kami pada masa itu. Ada yang mengambil gambar. Masing-masing mengucapkan syukur kerana Hadif telah di temui. Ada yang menasihatkan kami supaya lebih berhati-hati. Ada juga yang memarahi kami kerana lalai. Aku cuma tersenyum. Aku terima semuanya kerana semuanya salah aku kerana lalai.

Ramai yang cakap Hadif kena beri perhatian yang lebih semasa berada di luar rumah sebab dia susah untuk menangis. Walau orang lain yang mendukungnya dia tetap tersenyum ceria. Selepas itu kami terus membayar harga tudung dan dapatlah diskaun 5 ringgit disebabkan peristiwa itu.

Kami terus balik rumah. Hari itu kami betul-betul 'penat. Kejadian itu betul-betul menginsafkan kami. Kami bersyukur tidak terhingga kerana terlepas dari kejadian yang tidak di ingini.

6 comments:

ArmaniWhite said...

waahhh...saspenssss jek ko ni zam..
seb bek xde pe... glamer jap ko ari tu ek.. siap ada yg amik gambo lg.. pastu dpt diskaun lg... len kali wat lg eh.. :P

zam said...

ok nami..nanti aku wat lg..kali ni biar aku lak yg hilang.. biar hadif ngan ibu dia lak cari aku..haha

Zimah said...

ko ni zam..bleh wat lawak lg ek..eish suspen betul..nape ko xtnye org tu jmpe hadif kat maner?? eish ko ni..

zam said...

masa tu tak fikir apa..asal jumpa hadif cukup, lepas tu baru terfikir yg sepatutnya perlu tanya hadif tu jumpa kat mana..

Anonymous said...

lama x masok blog ko zam..
tup2 ade update..
tekejut gak baca psl adif..
alhamdulillah xde pe..

Anonymous said...

ish.. dah lah lama x masuk blog abg zam, tahu² jer adif hampir ilang.. sha baca pon rasa nak nangis... sib baik jumpa. abg zam, kim salam adif ea... uhuk²..