Aku dan lagu Hello Kawan (Kump. Search)

Dalam keadaan yang bosan ini tiba-tiba sahaja aku teringat akan lagu ini. Lagu ini berentak perlahan di iringi petikan gitar yang mengasyikkan. Lagu ni akan aku huraikan maksudnya mengikut pemahaman yang logik.

Hello kawan!
Apakah khabarmu
Masihlah ingat pertalian kita?

Hello kawan!
Kini aku datang
Dari perjalanan seribu kisah (cinta)

Aku tak pernah melupakan mu
Walau disini rumput menghijau
Tiada lara pengorbananmu
Memuncak (Menjunjung) nilai kemanusiaan

Kita berserta dalam perjuanganmu
Merasa sengsara dalam
Merasa perlu
Merasa...oh..oh...oh

Hello kawan!
Hello kawan...


Lagu ini bagi aku mengisahkan tentang suara hati seekor lembu kepada manusia-manusia yang dianggap sebagai kawannya. Masihlah ingat pertalian kita? Itu soalan dari lembu itu kepada kita yang pernah meminum susunya. Jawablah masih ingat supaya lembu itu tidak berkecil hati.

Aku tak pernah melupakan mu
Walau disini rumput menghijau


Ini bukti betapa lembu itu masih mengingati kita semua. Walau ada rumput yang menghijau, kita tetap tidak di lupakannya. Lembu-lembu tidak mudah hanyut dengan kemewahan rumput-rumput itu.

Tiada lara pengorbananmu
Memuncak (Menjunjung) nilai kemanusiaan.


Ini satu pernghargaan dari lembu kepada kita diatas sikap keperimanusiaan kita kepada lembu-lembu itu.

Kita berserta dalam perjuanganmu
Merasa sengsara dalam
Merasa perlu
Merasa...


Lembu itu juga merasakan bahawa dirinya juga turut serta dalam perjuangan hidup kita hari-hari. Mungkin kerana zat-zat susunya ada mengalir dalam badan kita. Maksud rangkap tersebut ialah kita dan lembu-lembu itu saling memerlukan.

Sekian sahaja huraian tentang lagu yang termuat dalam album kumpulan Search Gema di Timur Jauh yang dihasilkan pada tahun 1995.

1 comments:

mRsauRa said...

tau la baru lepas raya korban...

mood bersama lembu masih X ilang lagik ker...

ark ark ark