Kehendak Takdir (Part 11)

Dalam masa dua minggu lagi, Erin akan balik bekerja di Perlis. Di kampung halamannya. Tinggal bersama-sama dengan keluarganya. Keluarganya pun sudah dimaklumkan akan perkara ini. Emaknyalah yang paling gembira apabila menerima berita ini. Gembira kerana anak sulungnya akan tinggal bersama-sama dengannya. Tiada lagi kerisauan akan keadaan Erin yang jauh di perantauan.

Sham dan Erin selalu menghabiskan masa bersama-sama. Boleh dikatakan setiap malam mereka akan bertemu. Samada di rumah emak saudara Erin itu atau pun di mana-mana sekitar ibukota. Mereka tidak mahu mensia-siakan masa yang masih ada sebelum Erin bertukar ke Perlis.

Erin sedih melihat keadaan Sham. Setiap kali mereka keluar, pasti akan ada tutur bicara Sham yang pasti meruntun hati Erin. Sham seperti tidak merelakan Erin bepindah ke Perlis. Erin sudah banyak kali cuba meyakinkan Sham bahawa tiada apa yang akan berubah diantara mereka.

“Abang Sham… Kenapa Abang Sham selalu macam ni. Muram je tiap kali kita keluar,” ujar Erin pada suatu malam semasa mereka keluar makan bersama.

“Macam mana Abang Sham nak happy? Erin kan akan pergi jauh dari Abang Sham…” ujar Sham.

“Erin bukan tinggalkan Abang Sham selama-lamanya. Jarak saja yang jauh. Abang Sham tetap dekat di hati Erin ni,” kata Erin sambil menggenggam tangan Sham.

“Abang Sham tak tahu macam manalah keadaan Abang Sham nanti. Sebelum ni kalau seminggu kita tak jumpa pun Abang Sham dah resah semacam. Inikan pula sebulan. Entahkan dua atau tiga bulan. Erin bukan tak tahu kerja Abang Sham ni. Kadang-kadang hujung minggu pun ada tempahan kat kolej tu,” ujar Sham panjang lebar.

“Jangan macam tu Abang Sham. Kalau Abang Sham sibuk, Erin yang akan datang jumpa Abang Sham kat sini,” Erin tersenyum memandang Sham. Cuba untuk memujuk hati Sham.

“Entahlah Erin. Sukar Abang Sham nak terima keadaan yang macam tu. Mungkin sebab Abang Sham terlalu sayangkan Erin kot… Sebab tu susah nak biar Erin berjauhan dengan Abang Sham,” ujar Sham lagi.

“Habis tu Erin ni tak sayangkan Abang Sham ke? Erin pun sayangkan Abang Sham. Tapi inikan kerja. Erin kena terima. Erin harap Abang Sham pun faham,” jawab Erin.

“Mungkin ini ujian dan dugaan perhubungan kita Erin. Abang Sham harap kita masing-masing tak akan kalah pada ujian ini.”

Erin terharu melihat betapa Sham menyayanginya. Betapa lelaki itu tidak sanggup berjauhan dengannya. Semua ini membuatkan Erin bertambah sayang dan cintakan Sham. Dia yakin tiada apa dapat memisahkan mereka. Kecuali takdir dari-Nya.

Entah kenapa Sham risaukan perkara ini. Baginya setiap perhubungan tidak perlu melalui detik sukar sepertinya. Berjauhan. Baginya berjauhan dengan seseorang yang amat disayangi adalah satu penyeksaan. Belum pun berjauhan Sham sudah dapat merasa bahang derita itu. Sham belum bersedia untuk menghadapi semua ini. Jiwanya tidak sekuat mana untuk menerima perubahan yang dianggapnya begitu mendadak dalam perhubungannya dengan Erin.

“Sham, kenapa kau asyik termenung je aku tengok?” soal Faizal setelah dilihatnya sahabatnya itu sering termenung.

“Tak ada apalah Faizal,” jawab Sham ringkas.

“Aku tengok kau sekarang asyik termenung je. Kau ada masalah dengan Erin ke?” Soal Faizal lagi.

“Aku dengan Erin macam biasa je. Cuma nanti Erin kena tukar ke Perlis. Syarikat tempat dia kerja ada buka cawangan baru dekat Perlis. Erin kena pergi sana,” Sham akhirnya memberitahu Faizal tentang perkara itu.

“Habis tu, kau tak bagi dia pergi ke?” Soal Faizal lagi.

“Tak adalah. Dia pergi. Cuma aku rasa tak seronok je. Duduk jauh-jauh ni bahaya juga. Manalah tahu nanti ada orang pergi pikat Erin. Habis aku,” ujar Sham menunjukkan kerisauannya.

“Kau ni, tak payah la fikir yang bukan-bukan. Kalau dah jodoh kau dengan Erin tu tak kemana la Sham. Jangan risau, semua ni takdir yang tentukan,” ujar Faizal menepuk-nepuk bahu Sham.

“Kalau takdir menemukan dia dengan orang lain macam mana? Mati aku,” Sham masih risau akan semua kemungkinan.

“Kalau itu kehendak takdir… Terima sajalah Sham,” ujar Faizal sambil berlalu meninggalkan Sham berseorangan di kaunter pembayaran cafenya itu.

“Takdir. Kenapa takdir? Takdir tidak akan terjadi tanpa sebab. Kalau aku bukan jodoh Erin pasti ada sebabnya. Pasti Dia akan ketemukan Erin dengan yang lain. Pasti Erin pun terpikat dengan lelaki itu. Pasti aku akan ditinggalkannya! Tak sanggup aku nak hadapi semua tu,” Bermacam-macam andaian bermain di fikiran Sham. Dia masih tidak dapat mententeramkan hatinya.

“Hello Mie… Erin ni” Erin memulakan perbualan setelah Azmi menjawab panggilannya.

“Hai Erin. Apa khabar? Lama kita tak berbual,” jawab Azmi.

Agak lama juga mereka berdua berbual bertanya khabar. Masing-masing saling bercerita. Suara Azmi kedengaran ceria sekali. Dia sudah lama tidak dapat berbual mesra dengan Erin seperti ini. Kesibukannya membataskan masa untuknya menghubungi Erin.

“Mie, minggu depan Erin balik kampung.”

“Ye ke. Berapa lama Erin kat kampung nanti?”

“Erin akan terus tinggal kat kampung. Syarikat Erin kerja dah tukarkan Erin kat Kangar,” jelas Erin.

“Lepas ni bolehlah kita berjumpa selalu macam zaman persekolahan kita dulu. Mie rindukan waktu itu,” ujar Azmi.

Azmi gembira sekali setelah menerima berita pertukaran Erin ke Perlis. Semua ini bagai satu rahmat buatnya. Apa yang diimpikan selama ini mungkin boleh dikecapinya seandainya dia dan Erin saling berdekatan. Pasti dia dan Erin akan selalu bertemu.

* Bersambung

3 comments:

Anonymous said...

huhu..dh part 11..dh dkt ade konflik ni..x saba dh ni..hehe ;)

p/s : adess...dr pg td bz..

e-man in the house... said...

lama betul tunggu sambungan citer nie...
setia menunggu... =D

zam said...

tq nani...ada gak yg setia tunggu..