Kehendak Takdir (Part 9)

Sepanjang perkenalannya dengan Azmi, tidak pernah sesekali pun Azmi datang menemuinya di rumah. Hanya Erin yang selalu berkunjung ke rumah Azmi. Ini adalah kerana Azmi segan untuk berkunjung ke rumah besar milik keluarga Erin. Kunjungan Sham ini pasti tidak akan sampai ke pengetahuan Azmi.

“Kenapa diam je Erin? Erin pun takut jugak ke?” Soal Sham setelah dilihatnya Erin mengelamun sendiri.

“Tak adalah Abang Sham. Saja nak diam. Tak nak ganggu orang tu memandu.” jawab Erin sambil menjeling manja ke arah Sham.

“Erin… Macam mana kalau orang tua Erin tak dapat nak terima Abang Sham? Tak berkenan ke… Apa Erin akan buat?” Soal Sham lagi.

“Mustahillah Abang Sham. Erin kenal bagaimana emak dan ayah Erin. Abang Sham tak perlu risau ya,” ujar Erin manja.

Perjalanan masih jauh lagi. Erin sudah terlena. Sham melayan perasaannya. Terdetik juga rasa risau akan penerimaan kedua-dua orang tua Erin. Dia berharap kunjungan pertamanya ini dapat memberi sinar harapan bagainya untuk terus bersama dengan Erin hingga ke akhirnya. Baginya penerimaan keluarga itu amat penting dalam sesebuah perhubungan.

Jam sudah menunjukkan ke pukul satu tengahari. Sham membelokkan keretanya menuju ke sebuah perhentian di Lebuhraya Utara Selatan itu. Dia ingin berehat sekejap sambil makan tengahari dan juga menunaikan solat Zuhur. Sampai saja di perhentian itu Sham terus mengejutkan Erin dari tidurnya yang lena itu.

“Abang Sham ni, kenapa biar Erin lelap? Kasihan Abang Sham memandu seorang diri,” rungut Erin.

“Abang Sham dah biasa memandu seorang diri. Lagipun tak sampai hati Abang Sham nak kejut Tuan Puteri ni yang asyik beradu,” jawab Sham sambil melemparkan sebuah senyuman.

“Comel Erin masa tidur tadi,” sambung Sham lagi.

“Mengada-ngadalah Abang Sham ni,” balas Erin pula.

“Abang Sham nak pergi tandas ni. Lepas tu kita pergi makan,”

“Baiklah Abang Sham. Erin tunggu sini” jawab Erin.

Setelah selesai makan tengah hari dan menunaikan solat Zohor, Sham dan Erin meneruskan perjalanannya menuju ke Perlis. Erin tidak mahu terlelap lagi. Dia ingin menemani sambil berbual-bual dengan Sham. Dia ingin menikmati saat-saat bersama berdua ini.

Perjalanan itu akhirnya sampai ke destinasinya. Perasaan Sham berdebar-debar. Maklumlah kali pertama bersua dengan kedua-dua orang tua Erin. Emak dan ayah Erin sudah sedia menanti mereka di beranda bersama dengan adik-adik Erin.

“Assalamualaikum,” serentak Erin dan Sham memberi salam.

“Wa’alaikumussalam… Masuklah Erin. Bawa kawan tu masuk. Jangan malu-malu,” jawab emak Erin sambil senyum memandang Sham yang masih tercegat berdiri di sebelah Erin.

Erin melangkah masuk dan diikuti Sham. Sham bersalam-salaman dengan kedua-dua orang tua Erin. Selepas itu mereka berdua duduk di sofa di ruang tamu rumah itu.

“Mak, ayah, inilah kawan Erin yang Erin cerita tu. Sham namanya,” Erin memperkenalkan Sham kepada emak dan ayahnya..

Sham hanya tersenyum. Erin membiarkan Sham dengan ayah dan emaknya berbual-bual. Dia terus menuju ke dapur untuk menyediakan minuman. Perasaan Erin sedikit lega melihat penerimaan emak dan ayahnya terhadap Sham.

Sham mudah mesra dengan keluarga Erin. Sekejap sahaja dia sudah dapat menyesuaikan diri dengan keluarga itu. Malam itu mereka semua menikmati hidangan makan malam bersama. Mereka berbual-bual mesra. Erin senang dengan keadaan itu. Dia tidak lagi gusar memikirkan penerimaan keluarganya.

Bersambung lagi...

(Maaf sebab Part 9 terlalu pendek... Keadaan dan masa tidak mengizinkan untuk aku mengarang panjang-panjang)

4 comments:

e-man in the house... said...

tak per la.. asal sentiasa ada sambungan... hari2 tunggu sambungan cerita nie...

zam said...

terima kasih nani..
ada jugak yg ske cite ni..

Anonymous said...

dua ari aku xde dh sampai part 9..beh2..cpt la abiskn zam..
;)...

Anonymous said...

zam, mane part 10..aku x sabo dh ni..hehe