Kehendak Takdir (Part 12)

Hari ini Erin akan bertolak ke kampung halamannya di Perlis. Dia akan memandu sendiri keretanya. Jika sebelum ini dia lebih selesa menaiki bas untuk pulang ke kampungnya, sekarang Erin terpaksalah memandu kerana kereta itu akan digunakan di kampungnya nanti untuk berulang alik ke tempat kerjanya.

Sham membantu Erin mengangkat beg-begnya untuk di masukkan ke dalam kereta. Jelas terlihat ketidakceriaan di wajah Sham. Siapalah yang tidak sedih apabila kekasih hatinya akan berada jauh dari sampingnya. Erin sedar akan kemuraman di wajah Sham itu. Dia tahu Sham berat hati untuk melepaskannya pergi. Dia akan buktikan pada Sham, jarak dan masa tidak akan melunturkan perasaan cintanya pada Sham.

Erin bersalam-salaman dengan ibu saudara dan bapa saudaranya itu. Sham hanya memerhatikan dari jauh. Dia hanya bersandar di kereta Erin. Sayu hatinya. Selepas ini rutin hidupnya pasti berubah. Tidak dapat lagi dia berjumpa Erin seperti biasa. Pasti hujung minggunya akan menjadi hari yang paling membosankan.
Ibu dan bapa saudara Erin berlalu masuk ke rumahnya. Membiarkan Erin dan Sham berdua di perkarangan rumah itu.

“Jauh termenung Abang Sham,” sapa Erin.

Sham hanya memandang wajah cantik Erin itu. Entah kenapa dia begitu berat untuk melepaskan Erin pergi. Pasti kerinduan sering bersarang di hari-harinya nanti.

“Erin dah nak bertolak ke?” soal Sham

“Ye Abang Sham… Abang Sham janganlah risau ye.. Sedih Erin tengok Abang Sham ni. Macamlah kita ni akan berpisah selama-lamanya,” ujar Erin.

“Abang Sham pun tak tahu kenapa Abang Sham sedih sangat,” jawab Sham.

“Janganlah macam tu Abang Sham. Sedih Erin nanti,” dengan manja Erin menuturkan katanya itu.

“Dah lambat ni Erin. Nanti lambat sampai sana,” ujar Sham.

“Baiklah Abang Sham. Erin pergi dulu ye,” ujar Erin sambil tunduk bersalam dengan Sham.

“Bawa kereta baik-baik, jangan lupa dah sampai nanti call Abang Sham tau,” pesan Sham yang masih tidak melepaskan genggaman tangan Erin.

“Ok. Bye Abang Sham…” dengan perlahan Erin menarik tangannya dari genggaman Sham.

Tidak semena-mena air mata Erin menitis. Mengalir melungsur laju di pipinya. Tidak sanggup Erin menatap wajah Sham lagi. Erin terus berlalu memasuki keretanya. Sham hanya berdiri memerhatikan Erin. Sebak. Hanya itu yang Sham rasa ketika ini. Sham melambai-lambaikan tangannya kepada Erin yang perlahan-lahan menggerakkan keretanya.

Akhirnya kereta Erin hilang dari pandangan Sham. Perlahan-lahan Sham melangkah masuk ke keretanya. Terus dia menyandarkan badannya ke kerusi keretanya. Sham melepaskan satu keluhan panjang. Fasa baru hidupnya telah bermula.

Sham menghidupkan keretanya dan berlalu meninggalkan tempat itu dengan sejuta rasa kesayuan. Sham hanya memandu menyusur jalan di pinggir ibukota itu. Tiada arah tuju. Sedar tak sedar dia sudah menghampiri Seremban. Sedar akibat kelekaannya, Sham terus keluar dari lebuhraya itu dan terus memandu pulang.

Sepanjang perjalanan menuju ke kampungnya, Erin asyik teringatkan Sham sahaja. Segala memori indah yang tercipta tergambar di kotak fikirannya. Bersilih ganti. Kadang-kadang Erin sebak apabila wajah sugul Sham terbayang di matanya. Erin tahu Sham tidak sampai hati untuk melepaskannya pergi.

Erin sudah hampir tiba di kampung halamannya. Dia memasuki kawasan kampungnya. Keretanya menyusuri jalan kecil di tepi ladang-ladang tebu milik penduduk kampungnya. Terdetik dihatinya untuk singgah sekejap di ladang tebu milik Azmi. Ini kerana dia akan melalui ladang tebu Azmi dulu sebelum sampai ke rumahnya.

Erin memperlahankan keretanya sebaik sampai di ladang tebu Azmi. Kelihatan ladang tebu itu sudah berubah wajah. Terdapat beberepa rumah-rumah kecil di kawasan itu. Tentu rumah-rumah cendawan. Fikir Erin. Erin memberhentikan keretanya di bawah pokok yang besar di hujung kawasan itu. Matanya melilau meninjau sekitar kawasan itu mencari kelibat Azmi. Tiba-tiba cermin tingkap keretanya yang separuh terbuka diketuk-ketuk seseoarang.

“Cari siapa Cik?” terdengar suara itu menyoal Erin. Suara yang amat dikenalinya.

“Apa Cik-cik ni? Amboi, sejak dah bergelar usahawan sekarang ni dah lain cara bercakap ye!” ujar Erin seperti biasa dengan keramahannya.

“Hahaha… Bila sampai Erin? Balik tak beritahu Mie pun,” ujar Azmi

“Baru sampai ni, belum sampai rumah lagi ni. Kebetulan lalu sini singgahlah sekejap jumpa Mie,” jawab Erin.

“Ye ke… Jumpa nak lepaskan rindu kat Mie lah ni,” kata Azmi sambil mengenyitkan matanya pada Erin.

“Ish, takde masa nak rindu kat Mie ni. Orang datang nak tengok projek dia. Manalah tahu boleh jadi rakan kongsi,” ujar Erin tersenyum.

“Ye la… Orang tak rindu kita, nak buat macam mana. Kita ni je yang rindu kat dia,” jawab Azmi.

“Macam mana dah projek cendawan Mie sekarang? Dah boleh ambil hasil ke?” soal Erin cuba mengubah butir bicara mereka.

“Belum lagi Erin. Lagi dua bulan bolehlah. Sekarang ni Mie tengah sibuk mencari pasaranlah. FAMA pun ada membantu. Alhamdulillah sekarang ni dah ada beberapa pelanggan yang bersedia hendak berurusan dengan Mie,” terang Azmi panjang lebar.

“Baguslah macam tu. Erin bangga dengan Mie,” ujar Erin.

“Tak ada apa yang hendak dibanggakan Erin. Semua ini Mie buat ada sebabnya,” ujat Azmi.

Erin sudah faham maksud kata-kata Azmi itu. Dia sendiri sudah maklum akan tujuan Azmi membuat projek ini. Semua ini semata-mata untuk memikathatinya.. Adik Azmi sendiri selalu memberitahu adik Erin akan perkara ini.

“Kenapa diam je Erin?” soal Azmi setelah dilihatnya Erin hanya mendiamkan diri.

“Tak ada apa-apa. Erin minta diri dulu ye, nanti tertunggu-tunggu emak Erin kat rumah tu,” pinta Erin.

“Baiklah Erin. Nanti ada masa datanglah ke sini. Boleh kita berbual-bual,” ujar Azmi.

InsyaAllah,” jawab Erin sepatah.

Erin terus berlalu meninggalkan Azmi. Erin tidak mahu selalu sangat berjumpa Azmi. Ini bagai memberi harapan kepada Azmi. Dia tidak mahu Azmi menaruh harapan lagi kepadanya. Biarlah Azmi dipertemukan dengan gadis yang lain. Gadis yang lagi baik darinya.

*Bersambung…

6 comments:

e-man in the house... said...

lama menunggu...
tapi dh nmpk ada kebahagian.. dan juga kesedihan...

Anonymous said...

ala..cam skit lak..x puas baca..
hehe..

zam said...

penat la nak ngarang panjang2..

mochitsuki said...

shoutbox.. kena reg ke..
mmg x patut..

zam said...

register nama ngan password je la..

e-man in the house... said...

lama tul menunggu sambungan citer nie... adehhh....