Kehendak Takdir (Part 8)

Sham masih percayakan Erin. Dia tidak pernah sangsi akan kejujuran Erin. Sejak akhir-akhir ini Erin kerap menerima panggilan telefon dari seseorang yang tidak Sham ketahuinya. Terdetik juga di hatinya ingin bertanya kepada Erin. Tetapi demi dasar saling percaya, Sham pendamkan saja niatnya itu.

Perhubungan mereka masih seperti biasa. Tetap mesra. Seringkali juga mereka keluar berdua. Bertemu sesekali di hujung minggu melepaskan rindu yang tersimpan. Semakin hari kemesraan mereka semakin bertambah. Seolah tiada apa yang dapat memisahkannya.

“Erin, boleh Mie cakap sesuatu?” pinta Azmi pada suatu hari semasa bertemu Erin di kampungnya itu semasa Erin balik bercuti.

“Cakaplah Mie. Erin bersedia mendengar,” jawab Erin.

“Erm…Mie tak tahu nak mula dari mana. Tetapi ini semua berkenaan dengan perasaan Mie pada Erin,” jelas Azmi.

“Semakin hari Mie rasa perasaan tu semakin bertambah. Dari dulu lagi, tak pernah kurang walau sedikit pun. Cuma Mie pendamkan saja sebab pernah sekali Erin menolaknya dulu,” sambung Azmi lagi.

Erin tidak sangka Azmi masih menyimpan perasaan kepadanya. Baginya Azmi hanyalah seorang sahabat baik. Tidak lebih dari itu. Erin terdiam. Tidak tahu bagaimana hendak menerangkanngya kepada Azmi.

“Kalau Erin tak sudi Erin cakaplah. Mie boleh terima. Mie sedar siapa diri Mie ni. Serba kekurangan,” ujar Azmi lagi setelah dilihat Erin mendiamkan diri sahaja.

“Mie…Kalau Erin tidak terima cinta Mie pun, bukan itu sebabnya. Erin tak pandang semua tu,” jawab Erin. Dia tidak mahu Azmi terlalu merendahkan diri sangat. Dia mahu sahabatnya itu yakin pada diri sendiri.

“Atau hati Erin sudah ada yang memilikinya?”

“Tak ada,” terpancul jawapan itu dari mulut Erin. Terkedu Erin seketika.

Dia tidak tahu bagaimana jawapan itu boleh keluar dari mulutnya. Mungkin kerana dia terlalu ingin menjaga hati Azmi. Erin sedar tindakannya itu bagai memberi seribu harapan buat Azmi.

“Erin rasa kita berkawan saja buat masa ni. Kita berserah pada jodoh dan takdir,” ujar Erin.

Azmi lega juga dengan jawapan Erin. Sekurang-kurangnya dia tahu hati Erin masih tiada siapa yang memilikinya. Azmi berazam mahu menawan hati itu. Dia akan cuba untuk menambat hati Erin. Dia yakin suatu hari Erin pasti akan jadi miliknya.

Sejak dari itu Azmi bertekad mahu mengubah nasibnya. Dia ingin berusaha bersungguh-sungguh memajukan dirinya. Dia akan buktikan pada Erin yang dia mampu mengecap kejayaan. Ini semua demi cintanya pada Erin.

Langkah pertama yang Azmi ambil dengan berjumpa dengan Pegawai Pertaniah di daerahnya. Dia diberikan sedikit taklimat mengenai skim pinjaman Satu Mukim Satu Industri (SMSI) yang pernah diwar-warkan pihak kerajaan. Dia ingin memohon skim pinjaman itu. Dia juga berbincang mengenai hasratnya ingin mengusahakan tanaman cendawan tiram.

Sebelum ini dia pernah terbaca mengenai projek tanaman cendawan tiram ini di suratkhabar. Perusahaan cendawan merupakan salah satu perusahaan yang makin dikenali dan sering diperkatakan kebelakangan ini. Perusahaan yang tidak memerlukan tanah yang luas disamping modal yang tidak terlalu tinggi dan tidak memerlukan banyak tenaga bagi menghasilkan beg media untuk pertumbuhan cendawan antara sebab utama Azmi ingin menceburkan diri dalam perusahaan tanaman cendawan ini.

Setelah sebulan menunggu, akhirnya permohonan Azmi diluluskan. Dia mendapat pinjaman dari Bank Pertanian Malaysia. Sejak dari itu Azmi semakin sibuk. Banyak kursus yang telah diikutinya. Akhirnya projeknya dapat di mulakan juga. Azmi bercadang ingin membuat kejutan kepada Erin. Dia tahu Erin pasti terkejut melihat projek tanaman cendawannya ini. Sejak sibuk dengan projeknya ini dia sudah jarang menghubungi Erin.

Erin ingin membawa Sham pulang ke kampungnya di Perlis pada cuti sempena Merdeka pada hujung minggu ini. Erin bersungguh-sungguh ingin Sham mengikutinya. Dia ingin memperkenalkan Sham kepada keluarganya.

“Mak, hujung minggu ni Erin bawa kawan datang rumah. Boleh tak mak?” pinta Erin semasa dia bercakap dengan emaknya di telefon.

“Bawak je lah, kawan Erin laki ke perempuan?” giliran emaknya pula bertanya.

“Lelaki mak, dia nak berkenalan dengan keluarga kita,” jawab Erin.

“Dia nak datang merisik Erin ke? Tak sangka anak mak ni ada jugak orang berkenan,”

“Mana ada merisik, nak kenal-kenal je ngan keluarga kita,” ujar Erin.

Hujung minggu itu Erin dan Sham akan bertolak ke Perlis Pagi-pagi lagi Sham sudah sampai di rumah Erin. Sempat juga dia bersarapan bersama emak dan bapa saudara Erin itu.

“Abang Sham risaulah nak berdepan dengan keluarga Erin nanti. Berdebar-debar je ni,” ujar Sham sambil memandu.

“Apa nak risaunya Abang Sham. Bertenanglah. Mak dan ayah Erin tak garanglah,” Erin cuba menenangkan Sham.

“Nanti Erin tak ada sesiapa yang cemburu ke melihat Abang Sham ke rumah Erin?” Sham menduga.

“Ish Abang Sham ni. Mana ada lah,” jawab Erin. Sepintas lalu wajah Azmi terlintas di benak fikiran Erin. Erin tahu Azmi tentu tidak akan pergi ke rumahnya.


Bersambung lagi…

0 comments: