Kehendak Takdir (Part 7)

“Abang Sham tu pemilik café yang selalu buat tempahan dengan Mak Cik Erin ni,” ujar Erin. Dia berharap agar Azmi tidak bertanya dengan lebih lanjut lagi.

“Erm…tapi kenapa dia hubungi telefon bimbit Erin?” soal Azmi lagi. Seakan masih ragu dengan jawapan Erin tadi.

“Erin sekarang ni membantu Mak Cik Erin tu ambil tempahan, selalunya tempahan-tempahan tu sebelah petang…lepas balik kerja Erinlah yang menghantarnya ke café Abang Sham tu, kenapa Mie?” Erin tahu, Azmi seolah ingin tahu apa hubungannya dengan Sham.

“Erm…tak ada apa-apa, saja bertanya,” ujar Azmi.

“Kenapa Erin bagi telefon ni kat Mie? Mie tak sanggup nak terimanya. Menyusahkan Erin saja, nanti Mie bayar harga telefon ni,” sambung Azmi lagi.

“Tak perlu bayar Mie, kalau Mie rasa Erin ni bukan kawan Mie, Mie bayarlah. Erin terima,” balas Erin.

“Jangan cakap macam tu Erin, Mie cuma tak nak menyusahkan Erin lagi, Mie harap Erin faham,” ujar Azmi.

“Erm, baiklah…kita lupakan soal telefon tu ya, anggaplah itu sebagai hadiah dari sahabat buat sahabat, Mie dan keluarga Mie apa khabar?” Soal Erin cuba mengubah topik perbualan itu.

“Semua sihat, kecuali emak Mie saja, dia macam tu lah, tak ada perubahan,” jawab Azmi.

“Sabarlah Mie, itu semua dugaan dari Allah, ujian untuk umat-Nya, Erin akan sentiasa doakan kebahagian keluarga Mie,” ujar Erin memberi perangsang buat Azmi.

“Entahlah Erin, Mie kadang-kadang rasa macam terlalu berat sangat dugaan-dugaan ni, tak tertanggung rasanya.”
“Jangan macam tu Mie, kena banyak-banyak bersabar, Erin sentiasa ada kalau Mie inginkan apa-apa pertolongan,” Erin cuba untuk menenangkan sahabatnya itu.

Erin amat kasihankan Azmi. Entah kenapa dia terlalu mengambil berat atas keadaan Azmi. Perasaan belasnya pada Azmi bermula pada awal detik perkenalan mereka. Masa tu Erin baru sahaja berpindah ke sekolah di daerah itu. Semasa di tingkatan 3. Erin terpaksa berpindah kerana ayahnya, seorang pegawai kerajaan telah di tukarkan ke daerah tempat tinggalnya sekarang.

Pada waktu itu Erin tidak mempunyai kawan lagi. Kebetulan rumahnya dengan rumah Azmi berdekatan. Satu haluan untuk menuju ke sekolahnya. Azmilah yang mula menegurnya. Selepas pada itu mereka sering pergi dan balik dari sekolah bersama. Sejak dari itulah mereka berdua rapat. Sampai ke hari ini.

Tiba-tiba telefon bimbit Erin berdering memecah sunyi malam. Mungkin Sham. Erin mengagak sendiri. Dengan pantas Erin mencapai telefonnya. Dan dilihatnya nama Sham berkelip-kelip di paparan muka telefonnya. Riang hati Erin. Terus menekan butang menerima panggilan itu.

“Hai Abang Sham! Rindu Erin ke telefon malam-malam ni?”

“Yelah, nak rindu siapa lagi kalau bukan Tuan Puteri ni…dah beradu ke Tuan Puteri? Adakah patik pacal yang hina ini mengganggu?” Soal Sham cuba bergurau.

“Beta baru sahaja hendak beradu, apakah gerangan tujuan tuan hamba mencari Beta di malam-malam buta ini?” Erin membalas laksana puteri di zaman dahulukala.

Tergelak Sham mendengar Erin berkata begitu dengan nada yang seperti seorang bangsawan yang melakonkan watak puteri raja. Pandai juga Erin melawak. Fikir Sham.

“Pandai Erin menjawab ya…boleh jadi pelakon ni,” ujar Sham lagi.

Iyalah tu Abang Sham…Abang Sham tak tidur lagi ke?”

“Nak tidur macam mana tuan puteri, kalau fikiran asyik ingat tuan puteri je, susah nak lelap ni,” jawab Sham.

“Dapat dengar suara Erin baru senang nak lelap…” sambung Sham.

“Teruknya Abang Sham sekarang, bahaya tu, kena pergi jumpa doktor pakar jiwa ni!” Erin mengenakan Sham

“Pakar jiwa? Memang pun… jiwa Abang Sham tengah gila sekarang, tergila-gilakan seorang puteri dari Indera Kayangan sana tu,” balas Sham.

“Siapalah puteri yang malang tu,” ujar Erin selamba.

Perbualan mereka sering di selitkan dengan gurauan-gurauan mesra. Sham akui, berbual dengan Erin memang tidak membosankan. Lama kelamaan mereka bertambah mesra. Ikatan cinta antara mereka semakin utuh. Mereka sering bertemu jika ada kelapangan.

Perhubungan mereka sudah mencecah hampir enam bulan. Emak saudara Erin, Mak Cik Rokiah pun sudah maklum akan perhubungan mereka berdua. Baginya Erin dan Sham amat sepadan. Dia selalu menasihatkan Erin supaya pandai menjaga hati Sham. Jangan sesekali cuba menyakitkan hati Sham. Mak Cik Rokiah memang dari dulu sudah berkenan dengan Sham. Baik pekertinya.

Seringkalilah juga Sham berkunjung ke rumah Mak Cik Rokiah. Kadang-kadang di bawa bersama kawan-kawannya, Faizal dan Rafi jika emak saudara Erin itu menjemputnya makan malam di rumahnya.

Sham juga pernah bercadang ingin berjumpa dengan keluarga Erin di Perlis. Dia pernah memberitahu Erin akan hajatnya itu. Erin juga setuju dan gembira dengan hajat Sham itu. Dia berpendapat bahawa Sham betul-betul ikhlas dengannya. Bertambah-tambah rasa cintanya pada Sham. Tidak mungkin dia akan mempersia-siakan Sham.

“Abang Sham…apa bukti cinta Abang Sham pada Erin?” Suatu hari Erin bertanya kepada Sham semasa mereka sedang berjalan-jalan di taman di luar KLCC.

“Erm…bukti? Entahlah Erin, Abang Sham tak sempat lagi nak kumpul bukti,” dengan selamba Sham menjawabnya.

“Abang Sham ni…orang serious dia main-main pulak,” ujar Erin mencebik muka masam.

“Abang Sham gurau je, Oklah kalau Erin nak tahu, sepanjang perhubungan kita ni, Abang Sham dah tak pernah pandang atau cuba nak dekat dengan perempuan lain dah.”

“Abang Sham pun dah tak pernah hubungi mana-mana kawan perempuan Abang Sham dah,” sambung Sham.

Ish Abang Sham ni, takkanlah sampai macam tu sekali,”

“Entahlah Erin, tapi Abang Sham suka macam ni, hanya Erin je yang Abang Sham perlu,” jawab Sham jujur.

“Abang Sham dah tak perlu ada perempuan lain dalam hidup Abang Sham,” ujar Sham lagi.

Erin tidak sangka sampai begitu sekali cinta Sham padanya. Hingga sanggup buat semua itu demi ingin menjaga hubungan cinta mereka. Sedangkan Erin masih lagi berteka-teki dengan Azmi. Masih belum menjelaskan kepada Azmi tentang hubungannya dengan Sham.

Pernah juga Azmi seakan berkias dengannya tentang perasaannya pada Erin. Cuma Erin sengaja buat-buat tidak faham. Mereka sering behubung sejak Azmi mempunyai telefon bimbit pemberian Erin. Erin tidak tahu bagaimana ingin memberitahu Azmi tentang hubungannya dengan Sham. Buntu Erin memikirkannya. Serba salah dibuatnya.

Dia hanya mampu berserah sahaja. Biar masa dan keadaan menentukannya. Sampai masa nanti pasti dia akan memberitahu Azmi tetang perkara itu. Bagaimana pula jika Sham tahu akan hubungannya dengan Azmi? Apakah dia akan cemburu? Ahh! Baru dia sedar selama ini dia tidak pernah menceritakan perihal Azmi kepada Sham.

Seringkali juga Erin menjadi serba salah jika menerima panggilan dari Azmi saat dia bersama dengan Sham. Dia berharap agar Sham tidak perasan akan perubahan sikapnya itu. Bukan niatnya ingin membohongi atau menyembunyikan sesuatu dari Sham. Cuma dia tidak tahu apa perlu dibuatnya. Dia betul-betul cintakan Sham. Tiada apa dapat menghalang cintanya itu.

Bersambung...

3 comments:

Anonymous said...

Dan dilihatnya nama Sham berkelip-kelip di paparan muka telefonnya.


- paparan skrin telefon (skrin ni dlm BM pon ade).



Dia berharap agar Sham tidak perasaan akan perubahan sikapnya itu.

- perasan ( aku rse ko silap taip tu)

e-man in the house... said...

hari2 ada sambungan citer nie... best... best...

e-man in the house... said...

la.. dh 2 ari tak der sambungan citer nie... ish..ish..ish..