Kehendak Takdir (Part 4)

Hari ini, seawal jam 6.30 pagi Erin sudah bangkit dari tidurnya. Perasaannya terlalu gembira. Bahagia sekali. Alangkah indahnya perasaan. Pagi itu fikirannya terus teringatkan Sham. Lelaki pertama yang berjaya mencuri hatinya. Erin terus bangun dan bergegas ke bilik air. Dia perlu bersiap cepat kerana tiket basnya adalah pada pukul 8.00 pagi. Hari ini dia akan menempuh perjalanan yang jauh.

Sepanjang perjalanan menuju ke Perlis, Erin dah Sham tak putus-putus berkirim-kirim khidmat pesanan ringkas (SMS). Erin bahagia dengan keadaan ini. Seakan hidupnya sudah sempurna. Dia mahu menjaga hubungan yang baru berputik ini. Dia berjanji pada dirinya sendiri bahawa tidak akan sesekali dia berlaku curang pada Sham. Dia juga berharap cinta pertamanya ini kekal selamanya.

Sham masih sibuk menguruskan cafenya di kolej itu. Walaupun hari ini hari Sabtu, pelajar-pelajar kolej itu tetap ramai yang datang ke kolej, samada ada kuliah ataupun sekadar mengunjungi perpustakaan mencari bahan-bahan rujukan untuk tugasan-tugasan mereka.

Sesekali Sham leka memerhatikan gelagat-gelagat pelajar kolej tersebut. Ada yang berjalan berpasang-pasangan. Ada yang bersendirian. Sekilas terimbas kembali kenangan di waktu dia masih menuntut ketika dahulu. Sham pelik dengan dirinya, kenapa dahulu dia tidak ada sedikit pun perasaan ingin mempunyai kekasih seperti rakan-rakannya yang lain. Kebanyakan rakan-rakan sekampusnya masing-masing berpasangan. Ke kuliah bersama. Makan bersama. Sewaktu itu sedikit pun dia tidak rasa ingin seperti mereka. Dia senang dengan rutin hidupnya itu.

Saat ini berlainan sekali. Dia bahagia dengan hubungannya dengan Erin, walau hanya baru permulaan dalam hubungan cinta mereka. Erin berjaya membuka matanya dalam memahami pengertian sesebuah perhubungan. Erin juga yang membawanya ke alam yang belum pernah di laluinya sebelum ini. Indah. Teramat indah.

“Hoi, mengelamun nampak! Angau ke?,” sergah Faizal sambil menepuk bahunya.

“Ish, mana adalah, aku seronok tengok gelagat-gelagat pelajar kolej ni, teringat masa kita belajar dulu,” terang Sham cuba melindungi hakikat sebenarnya.

“Iyalah tu Sham…macamlah aku tak tau, eh Sham, bagaimana hubungan kau dengan Erin sekarang?” soal Faizal lagi.

“Erm...biasa. Kami masih berkawan, kenapa?” Sham masih belum memberitahu sahabatnya itu tentang hubungan mereka berdua.

“Takkan berkawan je, aku tengok kau asyik berSMS je, tentu dengan si Erin tu, bagi tahulah kat kita orang ni,” pinta Faizal. Kemudian perbualan mereka itu di sertai Rafi yang sedari tadinya asyik leka dengan telefon bimbitnya.

“A’ah lah Sham, bagitahulah kami ni, bolehlah jugak kami tumpang gembira, hehe,” Rafi mencelah.

“Betul ni korang berdua nak tahu?” soal Sham pula.

“Ish dia ni…betullah, cepatlah Sham,” pinta Faizal yang tidak sabar untuk mengetahuinya.

“Baiklah, aku bagitahu…sekarang ni aku dengan Erin dah jadi pasangan kekasih, baru semalam aku luahkan hasrat aku tu kat dia dan dia terimanya,” terang Sham dengan gembiranya.

“Baguslah tu Sham, akhirnya ada juga yang hendakkan kau, aku ingat kau jantan tak laku…hahaha,” kata Rafi mengenakan Sham. Faizal turut tergelak mendengar kata-kata Rafi itu.

Hari ini hari Ahad. Cuti. Sham bangkit agak lewat dari kebiasaanya pada hari bekerja. Dia ambil peluang itu untuk tidur lebih lama sedikit. Dia tidak sangka yang menguruskan sebuah café menyediakan makanan dan minuman ini begitu memenatkan. Sebelum ini dia selesa bekerja di pejabat yang berhawa dingin dan hanya duduk mengadap komputer.

Erin masih di kampungnya di Perlis. Sejak dia berada di kampungnya dari semalam, dia tidak kemana-mana. Hanya berada di rumah melayan karenah kedua-dua orang adik perempuannya. Dia anak yang sulung. Tiga orang adik beradik. Pada pagi Ahad ini dia membantu emaknya membuat sarapan sambil berbual-bual dengan emaknya. Banyak perkara yang di bualkannya. Hari ini Erin bercadang untuk berjumpa dengan sahabat karibnya, Azmi. Sudah lama tidak berjumpa.

Erin berjalan menyusuri laluan kecil di tepi lading-ladang tebu untuk pergi ke ladang tebu milik keluarga Azmi. Dia tahu, seawal pagi begini tentu Azmi sudah ada di ladang tebunya. Sesampainya dia di sana, dia terus melangkah menghampiri sebuah pondok kecil tempat Azmi dan keluarganya selalu berehat setelah penat bekerja.

Nasib Erin baik. Azmi memang ada di situ. Sebaik terpandang wajah Azmi. Erin sedikit terkejut kerana wajah sahabatnya itu begitu berlainan. Sedikit cengkung. Tiada lagi keceriaan di wajah itu.

“Hai Erin, bila sampai,”Azmi memulakan perbualan. Sedikit pun tidak menampakkan secebis kegembiraan.

“Baru semalam Mie, Mie…kenapa Erin tengok Mie berlainan sekali. Dah kurus sangat,” Erin bertanya kepada Azmi.

“Biasa je Erin, tidak ada apa-apa, mungkin sebab Erin dah lama tak jumpa Mie, sebab tu lah Erin nampak Mie macam kurus sikit,” jelas Azmi.

“Jangan bohong Erin, tentu Mie ada sembunyikan sesuatu dari Erin, bukannya baru hari ni Erin kenal Mie,” Erin tidak puas hati dengan jawapan yang Azmi berikan.

Azmi terdiam. Dia tidak tahu bagaimana hendak memberitahu Erin tentang keadaannya. Dia tahu Erin tentu marahkannya kerana tidak memberitahunya bahawa bapanya telah pergi ke Rahmatullah sebulan yang lalu. Azmi tidak mahu menyusahkan Erin lagi. Sudah banyak jasa Erin padanya. Dahulu, semasa zaman sekolah menengah dulu, Erin banyak membantunya dari segi kewangan. Dialah yang membantu membeli buku-buku rujukan untuk pembelajaran mereka. Dia sudah tidak ingin menyusahkan gadis itu lagi dengan masalah-masalahnya.

“Mie…kenapa diam, tak suka ke Erin balik ke kampung ni? Baiklah…kalau Mie masih nak diam jugak, Erin nak baliklah,” Erin seolah merajuk. Cuba menarik perhatian Azmi yang masih mendiamkan diri.

Azmi memandang Erin dengan lirikan redup matanya. Mata yang telah banyak mengeluarkan airmata. Mata yang telah menyaksikan ketidaksempurnaan adik-adiknya untuk meneruskan persekolahan.

“Erin, bukan macam tu, Mie tak berapa sihatlah…ni saja Mie duduk sini, ambil angin dan sinaran matahari pagi, Erin dah lupa ke, kan Erin selalu cakap, sinar matahari pagi ni baik untuk kesihatan. Ada vitamin D,” kata Azmi untuk menyedapkan hati gadis manis itu.

Mereka berbual-bual panjang selepas itu. Sedikitpun kedukaan Azmi tidak terlihat. Dia berusaha cuba menyembunyikannya. Dia tidak mahu gadis itu tahu keadaannya. Azmi seronok mendengar cerita Erin tentang rutin hidupnya di kota itu. Sepanjang perbualan itu, Azmi perasan yang Erin tiada pun menceritakan tentang perhubungannya dengan mana-mana lelaki di kota itu. Seolah Erin masih sendiri. Hati Azmi masih pada Erin. Tetapi sekarang Azmi rasa dia tidak layak berada di samping Erin itu. Biarlah di pendam sahaja niat baiknya itu. Jodoh pertemuan takdir menentukan. Dia pasrah.

*Bersambung untuk kesekian kalinya..

1 comments:

Anonymous said...

Ada vitamin E,” kata Azmi untuk menyedapkan hati gadis manis itu.


zam, matahari pagi ade Vitamin D bkn E..hehe harap maklum..