Kehendak Takdir (Part 5)

Erin sampai di rumahnya semasa ayahnya baru sahaja sampai. Mungkin dari Bandar Kangar jumpa kawan-kawanya. Bisik hati kecil Erin. Erin terus melangkah menuju ke dapur. Emaknya sedang menyiapkan hidangan makan tengahari mereka.

"Erin dari mana ni?" soal emaknya sambil mengupas beberapa biji bawang.

"Erin pi jumpa Azmi tadi mak."

"Kesian Azmi tu kan, susah hidup dia sekarang, dahlah ayah baru je meninggal...sekarang emak dia pula yang sakit," kata emaknya dengan nada yang sayu.

"Ayah dia meninggal? Bila mak?" soal Erin terkejut dengan apa yang didengarnya.

"Erin tak tahu ke? baru je...dalam bulan ni lah Erin," jawab emaknya.

"Erin tak tau pun, tadi masa berbual-bual dengan Azmi pun dia tak bagitahu," jawab Erin. Sedih.

"Mak dia sakit apa mak?"

"Lepas ayah dia meninggal, mak dia kena serangan angin ahmar, terlantar kat rumah tu,"

"Kasihan si Azmi tu, adik-adik bersekolah ramai lagi, dialah yang kena bekerja menanggung keluarganya," sambung emak Erin lagi.

"Sampai hati dia tak bagitahu Erin mak," Erin berkata dengan nada yang sedih.

"Dia terlupa kot, biasalah Erin kalau fikiran tengah runsing, adalah benda-benda yang terlupanya," jelas emaknya.

Erin tidak menduga. Seberat itu dugaan yang menimpa diri Azmi. Erin turut merasa sedih atas apa yang berlaku kepada Azmi sekeluarga.

Dahulu mereka berdua sama-sama memasang impian untuk belajar hingga sampai ke menara gading. Hanya Erin yang berjaya mencapai impian itu. Meskipun kedua-dua mereka mendapat keputusan cemerlang dalam SPM.

Ini adalah kerana Azmi tidak ada kemampuan dari segi kewangan untuk meneruskan impiannya itu. Dia pernah berjanji pada Erin bahawa satu hari nanti dia akan sambung juga pelajarannya.

Erin percaya. Kalau dahulu Azmi menerima pelawaan ayah Erin untuk membiayai pembiayaan yuran pengajian sementara menunggu pinjaman PTPTN, mungkin nasib Azmi tidak seteruk ini.

Mungkin sekarang ini Azmi sudah menjawat jawatan penting dalam sesebuah syarikat. Erin tidak tahu kenapa Azmi tidak mahu menerimanya. Mungkin dia ada sebabnya yang tersendiri.

Selepas menikmati hidangan makan tengahari, Erin bercadang ingin pergi lagi berjumpa dengan Azmi. Dia ingin dengar segala-galanya dari mulut Azmi sendiri. Terselit juga perasaan ingin marah kepada Azmi kerana langsung dia tidak di beritahunya perkara ini.

Hajat Erin ingin berjumpa Azmi tidak kesampaian. Hujan turun dengan lebatnya pada petang itu. Gelisah Erin menanti hujan berhenti. Memang susah untuk berhubung dengan Azmi. Di rumahnya tiada talian telefon. Telefon bimbit pun dia tiada. Hanya surat sahaja cara Erin dan Azmi berhubung.

Esok, awal-awal pagi lagi Erin perlu bertolak balik ke Kuala Lumpur. Dia perlu juga bertemu dengan Azmi sebelum dia kembali ke Kuala Lumpur. Fikirannya tentu tidak tenteram seandainya tidap dapat bersua muka dengan Azmi. Sahabatnya itu dalam kesusahan.

Malam itu, Erin mengajak adiknya menemaninya pergi ke rumah Azmi. Emak dan ayahnya juga memberi keizinan kepadanya. Ayahnya menyuruhnya pergi dengan menaiki kereta. Demi keselamatan Erin dan adiknya. Erin menurut sahaja. Yang penting dia dapat berjumpa dengan Azmi.

Sesampainya Erin di rumah Azmi, dilihatnya Azmi sedang duduk termenung di pangkin bawah pokok mangga di depan rumahnya. Di temani dengan seorang adik lelakinya. Erin terus pergi mendapatkan Azmi.

“Assalamulaikum Mie, buat apa? Boleh Erin duduk sama?” Sapa Erin.

“Wa’alaikumussalam Erin, kenapa datang malam-malam ni?”

“Saja nak jumpa Mie…nak jumpa dengan orang yang sudah tak pedulikan kita lagi ni,” Erin berkata seakan merajuk.

“Kenapa cakap macam tu Erin?” Soal Azmi.

“Mie tu, kenapa sedikit pun tak beritahu Erin tentang peristiwa yang menimpa keluarga Mie,Erin ni dah bukan kawan Mie lagi ke?” Soal Erin pula.

“Bukan macam tu Erin, Mie tak nak menyusahkan Erin, Mie tahu Erin pasti sibuk dengan kerja kat KL tu,” jawab Azmi.

“Walau sesibuk mana Erin pun, Erin tak akan lupakan kawan Erin…,” balas Erin lagi.

“Jangan macam tu Erin, Mie tak ada niat pun nak lupakan atau nak membelakangi Erin, Cuma Mie saja tak nak menyusahkan Erin dengan masalah-masalah Mie,” Azmi cuba memperjelaskanya kepada Erin.

“Mie…kalau boleh Erin tak nak Mie hidup susah lagi, Erin nak bantu Mie.”

“Tak perlu Erin, Mie tahu cara nak selesaikan masalah Mie, terima kasihlah Erin,” jawab Azmi lembut.

Malam itu Erin tidak dapat tidur. Fikirannya asyik memikirkan keadaan Azmi sahaja. Betapa berat dugaan yang ditanggung Azmi. Dia tahu Azmi seorang yang tabah. Dia berdoa agar suatu hari nanti Azmi akan bertemu kebahagiaannya.

Sekilas wajah Sham terbayang. Apakah agaknya Sham buat sekarang ini. Baru Erin sedar yang selama dia di kampung baru sekali dua dia menghubungi Sham. Erin bingkas bangun dan mencapai telefon bimbitnya yang masih berada dalam beg tangannya. Tersentak Erin dengan apa yang dilihatnya di paparan muka telefon bimbitnya itu. Ada lebih 10 kali panggilan tak di jawabnya. SMS pun banyak yang di terimanya. Semuanya dari Sham. Tentu Sham risau sekarang ini. Fikir Erin.

Erin terus mendail nombor telefon Sham. Dengan hanya beberapa deringan sahaja Sham sudah menjawabnya. Lega hati Erin. Di harapnya Sham tidak marah padanya kerana tidak menjawab beberapa panggilannnya.

“Hai Abang Sham…buat apa tu,” sapa Erin dengan manjanya.

“Tak buat apa, duduk termenung mengenangkan sang Puteri yang jauh di Indera Kayangan tu, yang terlalu sibuk memikirkan rakyat jelatanya, sampaikan tak ingat orang kat sini,” jawab Sham. Tergelak kecil Erin dengar kata-kata Sham.

“Maaflah Abang Sham, telefon Erin kat bilik, Erin tak sedar tadi,” jawab Erin.

“Yelah…orang tu kalau dah kat kampung, kita di lupakannya, ke ada jejaka yang tampan yang asyik mencari Erin je kat sana?” Sham cuba melontarkan sedikit rasa cemburunya kat Erin.

“Ish Abang Sham ni, mana ada lah…siapalah yang hendakkan Erin ni, Abang Sham seorang saja jejaka malang yang terkena guna-guna Erin,” jawab Erin sambil tergelak.

Sham turut tergelak mendengar kata-kata Erin itu. Senang hatinya dapat mendengar suara Erin. Hilang segala rasa risau dan rindu. Dia tahu Erin jujur dengannya. Dan dia pun tidak pernah curiga dengan Erin. Esok Erin akan pulang ke Kuala Lumpur setelah tiga hari berada di kampungnya. Tidak sabar Sham menantinya.

4 comments:

Anonymous said...

cepat2 sambung citer nie.. nak tau kesudahannyer...

zam said...

citer ni panjang lagi...konflik belum bermula..hehe

Anonymous said...

tak sabar menunggu... kalau tiap2 hari ada sambungan... ok la.. setia menunggu...

zam said...

ada..jgn risau..sambungan ke 6 dah nak siap..akan di siarkan sebentar saja lagi..hihi