Kehendak Takdir (Part 6)

Pagi itu, sementara menunggu basnya ke Kuala Lumpur, Erin sempat membeli sebuah telefon bimbit. Dia ingin memberi telefon itu kepada Azmi. Supaya senang mereka berhubung. Dia tidak ingin membiarkan Azmi berseorangan menghadapi saat-saat getir dalam hidupnya. Erin berpesan kepada adiknya supaya memberi telefon itu kepada Azmi. Erin tahu seandainya dia sendiri yang memberinya pasti Azmi menolaknya.

Hari ini Sham meminta keizinan rakan-rakannya untuk keluar awal bagi membolehkannya menjemput Erin yang akan tiba dari kampungnya di Perlis. Petang itu kereta di pandu Sham meluncur menuju perhentian bas di Jalan Duta. Hentian bas itu adalah dikhaskan untuk perjalanan bagi sebelah utara Semenanjung Malaysia.

Sham resah dan berdebar-debar menanti ketibaan bas yang di naiki Erin. Inilah kali pertama dia akan bertemu mata dan menatap wajah cantik Erin itu sebagai kekasihnya. Sebelum ini hanya bertemu di cafenya sahaja. Itu pun saat dia masih belum menzahirkan hasrat cintanya pada Erin. Setiap hari berlalu hanya menambahkan rasa rindunya pada Erin. Adakah Erin juga begitu. Sham bermain dengan persoalannnya.

Sedang Sham asyik melayan perasaannya. Tiba-tiba satu sapaan mesra terdengar di telinganya. Suara yang amat di rinduinya itu bergema di ruang khayalannya. Perasaannya gembira tidak terkata. Sham tersenyum dan terus memalingkan badannya mencari arah suara itu. Dilihatnya Erin sedang tersenyum sambil memegang beg pakaiannya. Betapa cantiknya Erin di mata Sham ketika itu. Bertuah dirinya dapat memiliki cinta Erin.

“Apa Abang Sham ni, asyik renung Erin je, malulah Erin,” tegur Erin setelah dilihat Sham asyik memandang wajahnya.

“Rindu,” jawab Sham sepatah sambil mencapai beg di tangan Erin.

Mereka berdua beriringan menuju ke kereta Sham. Setelah meletakkan beg di boot kereta, Sham terus membuka pintu kereta sebelum sempat Erin membukanya.

“Silakan masuk wahai Puteri Indera Kayangan,” spontan Sham mempelawa Erin masuk.

Sambil tersenyum Erin melangkah masuk ke kereta itu. Sekejap sahaja Sham sudah berada di tempat pemandu itu. Kereta terus meluncur keluar dari Hentian Duta meninggalkan satu memori manis buat mereka berdua. Di situlah pertemuan pertama mereka sebagai pasangan kekasih.

“Awal lagi ni sayang, kita pergi makan dulu nak, laparlah…” Sham bersuara.

“Sejak bila panggil Erin ni ‘sayang’?” Soal Erin kehairanan.

“Eh…tersasullah Erin, mulut ni main cakap je, mungkin dia ikut kata hati Abang Sham yang sayang sangat kat Erin ni,” ujar Sham tersenyum.

“Tak sudi Abang Sham panggil macam tu tak apalah Erin…nak buat macam mana, ada orang tak sudi,” sambung Sham lagi dengan nada merajuknya.

“Terpulanglah kat orang tu nak panggil apa, jangan sayang kat mulut dah lah,” balas Erin.

“Kan dah cakap tadi, dari hati lepas tu mulut yang berkata-kata..menzahirkan apa di hati Abang Sham,” kata Sham lagi sambil memandang wajah mulus Erin itu.

“Bawa kereta tu pandang depan, jangan nak tengok sini!” Erin marah Sham yang asyik memandang wajahnya. Sempat dia melemparkan jelingan manjanya pada Sham.

“Tak sangka ya Erin terima juga lamaran Sham, ingat dah tak sudi, maklumlah orang cantik, tentu ramai peminat,” Sham bersuara setelah masing-masing terdiam.

Erin cuma tersenyum. Tidak tahu apa yang perlu di cakapkannya. Biarlah senyuman ini dapat menerangkan perasaannya. Hatinya betul-betul terbuka untuk menerima cinta dari Sham. Entah apa sebabnya pun Erin tidak tahu. Dia rela atas semua ini.

Sham memberhentikan keretanya di hadapan sebuah restoran di Bangsar, tidak jauh dari rumah mak saudara Erin yang di tumpangnya. Mereka berdua melangkah masuk ke restoran itu. Sham memilih meja yang paling tersudut sekali. Setelah pesanan di ambil, mereka berbual-bual. Banyak perkara yang di bualkan mereka. Maklumlah mereka masih belum kenal hati budi masing-masing. Tentu banyak yang ingin di ketahui mereka.

Erin mendapati Sham banyak mempunyai ciri-ciri lelaki idamannya. Tutur katanya. Cara bercakap. Seolah semuanya sempurna bagi Erin. Sham begitu pandai mengambil hatinya. Dia rasa selesa tatkala berada bersama dengan Sham.

Setelah selesai menikmati makan malam di restoran itu, Erin meminta Sham terus menghantarnya ke rumah Mak Ciknya. Pada mulanya Sham seakan berat hati untuk terus menghantar Erin kerana Sham masih ingin bersama-sama dengan gadis kesayangannya itu. Belum puas rasanya.

“Awal lagi lah Erin, kita berbual-bual dulu, lepas tu baru Abang Sham hantar, boleh?” Sham bertanya pada Erin.

“Tak bolehlah Abang Sham, nanti apa kata Mak Cik, ikutkan Erin nak temankan Abang Sham sampai bila-bila,” jawab Erin memujuk.

Sham akur dengan kehendak Erin. Dia pun menghantar Erin ke rumah emak saudaranya. Mereka terpaksa berpisah seketika. Perasaan berat hati mengiringi pengakhiran pertemuan itu. Tidak semena-mena Erin ambil tangan Sham dan tunduk mengucupnya. Terpaku Sham seketika. Sesuatu yang tidak di sangkanya. Erin terus berlalu sambil melambaikan tangannya kepada Sham tanpa sempat Sham meluahkan kata.

Sham merasakan hari ini adalah hari paling bermakna buatnya. Dia bahagia dengan apa yang di lalui sepanjang hari itu. Dia mencoretkan sesuatu di dalam diarinya. Sejak perkenalannya dengan Erin, setiap hari pasti ada sesuatu ingin di tulisnya dalam diari kecilnya itu. Semuanya hanya tentang Erin.
Biarlah diari kecil ini menjadi saksi betapa dia menyintai Erin.

Erin bergegas-gegas berlari menjawab telefon bimbitnya yang asyik berbunyi semasa dia di dalam bilik air. Tanpa melihat siapa yang menghubunginya terus Erin menjawabnya.

“Hello Abang Sham, Erin baru lepas mandi ni, nanti telefon balik ya,” pinta Erin.

“Abang Sham? Ni Mie lah Erin, maaf kalau Mie mengganggu,” lembut Azmi berkata.

“Oh Mie, tak mengganggulah, Erin baru lepas mandi ni, tadi tak tengok siapa yang telefon, terus jawab je,” terang Erin cuba melindungi rasa bersalahnya.

“Aduh, kenapalah aku boleh tak tengok dulu siapa yang telefon,” gerutu Erin di dalam hatinya.

“Siapa Abang Sham tu Erin?” Soalan yang sudah dapat di jangka oleh Erin.

Erin tidak tahu apa yang patut di jawabnya. Dia tahu Azmi masih menaruh hati padanya. Dan dia tak sanggup meberi jawapan yang pasti melukakan hati sahabatnya itu. Biarlah dia berbohong demi menjaga hati sahabatnya. Dia tidak ingin menambah beban perasaan kepada Azmi. Pasti bertambah duka dalam hidupnya.

*Apa yang terjadi? Bersambung lagi ….

3 comments:

Anonymous said...

Suara yang amat di rinduinya itu kedengaran memecah rindunya.

erm, rse mcm berulang lak word rindu tu, pekata ko tuko ke khayalan ke or sumting else..ish aku x reti le nk bg word ape tp rse ade word yg lg sesuai..ok sekian trima kasih..

e-man in the house... said...

ish..ish.. tak saba menunggu episod seterusnya...

zam said...

ok fiza...thnx for the comment,

nani..sabar ek...haha